Soutěž o město nejpřátelštější k cyklistům roku 2019 vyhrál Rožnov pod Radhoštěm. O vítězství rozhodovali účastníci letošní výzvy Do práce na kole a také analýza přístupu samotného města k dalšímu rozvoji udržitelné dopravy. Zástupci několika nejvýše hodnocených měst pojedou na podzim načerpat další inspiraci do Dánska.
Rožnov pod Radhoštěm přebral štafetu po Otrokovicích, které bodovaly v loňské anketě Cyklobarometr, a letos skončily těsně druhé. Právě na tzv. Cyklobarometr, kterým Auto*Mat spolu s Nadací Partnerství několik let poměřoval nejpříjemnější města pro cyklisty, letošní soutěž o Cykloměsto roku navazuje.
Dotazník o 37 otázkách vyplnilo 1 483 účastníků Do práce na kole, tedy cyklisté, běžci i chodci. V dotazníku hodnotili podmínky pro jízdu na kole ve svém městě, pocit bezpečí (např. zda se po celý rok udržují cyklostezky, zda jezdí na kole všechny věkové kategorie, zda jsou pro cyklisty vhodně nastaveny semafory nebo jestli je jízda na kole v daném městě radost). Roli hrál letos poprvé i přístup jednotlivých radnic k rozvoji udržitelné mobility a k její propagaci. Zástupci Auto*Matu brali v potaz také podíl účastníků výzvy Do práce na kole vůči počtu obyvatel, nejvyšší pravidelnost bezmotorové dopravy a také organizační spolupráci na výzvě s koordinátory měst.
„Cílem ocenění je vyhecovat česká města k co nejaktivnějšímu zapojení do výzvy Do práce na kole a také přinášet další inspiraci, ať už úspěšným, tak i méně úspěšným městům. Podle vývoje počtu účastníků naší květnové výzvy je vidět, že zájem o udržitelnou dopravu roste a tak se hlubší spolupráce s jednotlivými městy jedině nabízí,“ říká hlavní koordinátor Do práce na kole Honza Haruda. Zároveň připomíná, že kromě počtu jednotlivců zapojených do výzvy (letos necelých 20 tisíc) roste i počet firem (2 737) a také pořadatelských měst. Těch bylo letos už 45.
Na zkušenou do Dánska
Zástupci vítězného Rožnova pod Radhoštěm, druhých Otrokovic, třetího Zlína a čtvrtých Pardubic se za odměnu spolu s několika novináři podívají do světové mekky cyklistiky, Kodaně a také Aarhusu. Tam je v rámci partnerství s projektem Do práce na kole odveze společnost FlixBus. Právě autobusový dopravce s největší sítí spojů v Evropě vychází cyklistům vstříc čím dál více – postupně instaluje držáky na kola na vnitrostátní i mezinárodní linky.
V Dánsku pak mohou členové výpravy načerpat novou inspiraci a ověřené know-how pro další rozvoj udržitelné mobility v jejich městě. Smutnit ale nemusí ani zástupci měst, která se v soutěži o Cykloměsto roku umístila na dalších příčkách. Ti mají velkou šanci obsadit čelo žebříčku v příštích letech. Mezi největší favority a adepty na motivaci do dalších ročníků patří Kopřivnice, Ostrava, Plzeň, Olomouc a Jihlava.
„Právě u těchto měst vidíme velký potenciál a šanci více zapojit samosprávu do rozvoje ekologických forem dopravy, zejména jízdy na kole,” dodává Honza Haruda.
Na exkurzi se organizačně podílí i Velvyslanectví Dánského království včetně tváře letošního Do práce na kole, velvyslance Ole Frijs-Madsena.
„Pro nás Dány je jízda na kole přirozená věc. Mě osobně velmi těší, že se v diskuzích o městské cyklistice a udržitelných městech v Česku často zmiňuje Dánsko jako země, která v této oblasti může jít příkladem. Rádi budeme sdílet naše zkušenosti a know-how s Českou republikou,“ slibuje dánský diplomat Ole Frijs-Madsen.