Zájem o aktivní a bezemisní dopravu se v českých městech každoročně zvedá. Velký boom městské cyklistiky souvisel i s covidou krizí, ale ani po jejím odeznění nepolevuje. To dokládá i zájem o výzvu Do práce na kole (nebo pěšky či poklusem). Do její zářijové verze se zatím přihlásilo přes tisíc účastníků a svou registraci dokončuje ještě řada firem. Ty se rozhodly podpořit své zaměstnance ve zdravém životním stylu a také v boji s klimatickou změnou. Z průzkumů také vychází, že si akci firmy oblíbily jako velmi efektivní teambuilding.
„Ve výzvě Do práce na kole nejde o počty kilometrů, ale celkově o změnu pohledu na dopravu ve městech a naše vlastní dopravní návyky. Cílem je zamyslet se nad tím, jak náš každodenní výběr dopravního prostředku ovlivňuje nejen naši fyzickou i psychickou kondici, ale i veřejný prostor,“ říká Dominika Lenthárová, koordinátorka výzvy Do práce na kole. Stejně jako během „hlavní“ Květnové výzvy poslouží anonymizovaná data o trasách účastnic a účastníků městům k mapování a zlepšování cyklistické a chodecké infrastruktury.
„Aktivní a udržitelná doprava je mezi lidmi stále populárnější, dokládají to data ve městech, která intenzitu cyklistické dopravy měří. Jen v Praze se mezi lety 2019 a 2021 počet průjezdů cyklistů téměř zdvojnásobil. Také z našeho dotazníkového šetření v rámci Květnové výzvy vyplynulo, že 99 % účastnic a účastníků se chce bezmotorově přepravovat i po skončení výzvy,” říká Dominika Lenthárová.
V rámci Zářijové výzvy vyhlásí pořádající spolek AutoMat také titul Cykloměsto Do práce na kole 2022. O jeho nositeli hlasovali účastnice a účastníci již v květnu. „Bezpečná a komfortní infrastruktura je pro cyklodopravu i chůzi klíčová. Mnohem víc než třeba kopcovitost terénu. Platí, že „koho si do města pozveme, ten přijde“ a vytvoříme-li potřebnou infrastrukturu pro pěší a cyklist(k)y, jejich počty narostou. V rámci Cykloměsto Do práce na kole oceňujeme města, která systematicky vytváří podmínky pro udržitelnou mobilitu, ať už jsou to cyklostezky a cyklostrasy, stojanová stání, provázanost veřejné a aktivní dopravy nebo celkově přívětivý a bezpečný veřejný prostor. Vyhlašovat budeme také Cykloskokana roku – tedy město, které za poslední dva roky udělalo podle svých obyvatelů a obyvatelek největší pokrok v podpoře udržitelné dopravy,” dodává Lenthárová.
Spolek AutoMat, který celý rok usiluje o lepší podmínky pro zdravou a šetrnou dopravu ve městě, přátelštější veřejný prostor a o propojování komunit, pořádá u příležitosti Evropského týdne mobility 17. září letos už 17. ročník sousedských slavností Zažít město jinak. Ty se ve spolupráci se stovkami dobrovolníků a dobrovolnic konají v rekordním počtu téměř dvou stovek lokalit po celé České republice.