Není to součást žádné za vlasy přitažené utopie, ale je to realita, která se dnes vyskytuje po celém světě. Přinášíme výběr z měst, která se odvážila vymanit se z okovů parkování na ulici. Uvidíme některé inspirativní proměny a také neuvěřitelné výhody, které z nich plynou, a zjistíme, jaké to doopravdy je žít na místě, které staví lidi před auta.
Pravděpodobně se pár z vás ptá, jaký je problém s parkováním na ulici a proč je to něco, co je vůbec potřeba řešit. Zde je jen několik hlavních důvodů, proč je parkování na ulici špatné a proč jeho odstranění nebo nahrazení zlepšuje život všem.
Za prvé, parkování na ulici významně přispívá k dopravní zátěži. V knize The High Cost of Free Parking Donald Shoup nastiňuje problémy s hledáním volného parkovacího místa na ulici.
Čas, který lidé stráví kroužením po ulicích, aby našli parkovací místo, přispívá nejen, jak byste očekávali, ke znečištění, ale také k přetížení. Studie z NYC z roku 1995 se dospěla k závěru, že průměrná doba, kterou řidiči potřebovali k nalezení místa u chodníku, byla 10,6 minuty. Podle jejich výzkumu tato zátěž vytvořila asi 8 % z celkového počtu kilometrů ujetých vozidlem v západním Midtownu. Jinými slovy, téměř 10 % aut nikam nejelo, jen hledalo místo k zaparkování!
Parkovací místa mají obrovskou stopu. Například v Londýně zabírá parkování na ulici 14 km čtverečních, což odpovídá 10 Hyde Parkům. Jedná se o nesmírně neefektivní využití prostoru, zvláště vezmeme-li v úvahu, že průměrné auto parkuje zhruba 95 % času.
Co takhle přeměnit tyto prostory na něco zelenějšího výsadbou stromů nebo podpořit obchodní činnost zavedením pouličních posezení pro restaurace? Ještě lépe, proč ne chráněnou cyklostezku pro udržitelné cyklisty?
Přiznejme si to, z parkování na ulici bolí oči! Nevěříte nám? Podívejte se na Japonsko. Nejde jen o to, že po ulicích Tokia je příjemné chodit a užívat si je, jde o to, že je můžete skutečně vidět! V čem je rozdíl? Ve skutečnosti, podle HeatMap 95 % tokijských ulic nemá vůbec žádné parkování na ulici. Pár výhod jsme naťukli, ale která města razí cestu k ulicím bez aut?
V článku pro Fast Company Adele Peters poznamenává, že „pokud plánujete jet autem do centra Osla, nebudete parkovat na ulici“. A nemýlí se. Na začátku roku 2019 město dokončilo odstranění dalších 700 parkovacích míst. Výsledek? Centrum města je téměř bez aut, kromě vozidel záchranné služby a několika dalších výjimek.
Podle Axela Bentsena, generálního ředitele Urban Sharing, můžete skutečně pocítit výhody. Nejde jen o to, že ulice jsou upravenější a klidnější, ale také o to, že se znatelně zlepšila kvalita ovzduší.
To by samozřejmě nebylo možné bez výrazného posílení veřejné dopravy a investic do cyklistické infrastruktury. Transformace Osla však prokázala, že i když jsou naše dnešní města stavěna pro auta, není to žádná omluva, aby taková zůstala. A o historických centrech to ani neplatí.
Hlavní město Dánska, které je často vyhlašováno jako město pro cyklisty nejpřívětivější, je mnohými vnímáno jako cyklistická utopie.
Jedním z klíčových důvodů této pověsti je odstranění parkovacích míst v centru. V roce 2021 město zahájilo pět experimentů s městským prostorem pro snížení dopravní zátěže, včetně odstranění 66 parkovacích míst z takzvaného ‚středověkého města‘. Ukázalo se to jako takový úspěch, že od roku 2023 byl přijat plán na odstranění 600 ze zbývajících 1 050 veřejných parkovacích míst v oblasti.
Pěší dostali přednost, lidé na kolech mají prostor a stromy a lavičky zaplňují mezery, které po parkování zůstaly.
Amsterdam bere svou pověst cyklistického hlavního města vážně. Od roku 2019 systematicky odstraňuje parkování na ulici ve svém centru. Nizozemské hlavní město je známé svými těsnými, rušnými a místy chaotickými ulicemi, ale vedení města správně usoudilo, že postupným odstraňováním parkovacích míst bude mít každý o něco více prostoru k nadechnutí.
Dává to velký smysl. Proč by měla mít auta ve městě, kde jen 22 % cest probíhá autem, tolik prostoru? Zvlášť, když je tak zoufalý nedostatek vhodných míst k uzamčení kola!
Amsterdam pomalu snižuje počet vyhrazených parkovacích míst, což obecně činí osobní automobilovou dopravu méně atraktivní.
Město, před dvaceti lety proslulé svou děsivou mírou dopravního přetížení, zašlo hodně daleko, aby se změnilo v přívětivé místo pro život.
V roce 2020 Paříž zrušila 70 000 parkovacích míst, aby bylo město zelenější. Zdá se logické, že s klesajícím počtem volných míst klesá i vlastnictví aut v hlavním městě. Podle Park4Sump došlo ve městě k masivnímu nárůstu počtu aktivních cyklistů a cyklistek, a jízdní kolo používá místní obyvatelstvo častěji než auto.
Úsilí o zlepšení mobility bude snižování dále pokračovat a do konce roku 2024 chce starosta Hidalgo odstranit až 72 % všech parkovacích míst na ulici. Znovuzískaný prostor se přepracuje tak, aby vytvořil více prostoru pro cyklistiku a propagoval „15minutové město“.
Jaký je nejlepší způsob, jak ve městě s více než 12 miliony obyvatel odradit od používání auta? São Paulo by mohlo mít odpověď.
Se silnou podporou v roce 2014 São Paulo zrušilo takzvaná parkovací minima a nahradilo je maximy v celém městě. Pro ty, kteří nevědí, jedná se o požadavek na minimální počet parkovacích míst pro novou výstavbu. Historicky negativní důsledky a kolosální plýtvání veřejným prostorem, které to způsobilo ve 20. století, si můžete prohlédnout v mnoha městech, zejména v USA.
Na druhou stranu zavedení maximálních parkovacích míst v São Paulu pomohlo výrazně zlepšit dopravní situaci ve městě, zejména v oblastech blízko tranzitních koridorů. Odrazování od výstavby parkovacích míst je vynikajícím prostředkem pro snížení používání automobilů. Jak jsme viděli v jiných městech, čím těžší je zaparkovat, tím méně pravděpodobně budete řídit a tím pravděpodobněji zvolíte alternativní způsob dopravy.
Pandemie podnítila některé významné změny po celém světě, zejména pokud jde o přerozdělení silničního prostoru.
Toronto využilo této příležitosti k zahájení svých programů ActiveTO a CafeTO, které přinesly dočasné cyklostezky a také venkovní jídelní prostory pro restaurace a kavárny. A to přepracováním prostoru, který byl dříve určen pro automobily, ať ve formě jízdního pruhu, nebo parkování na ulici.
Opatření se ukázala jako nesmírně úspěšná a ambiciózní pilotní projekty zůstaly natrvalo. Přes počáteční skepsi, postupem času jsou tyto kritiky stále méně slyšet. Je snadné zapomenout, jak rychle se lidé dokáží přizpůsobit. Při současném tempu změn si lze dokonce i představit, že během našich životů bude řízení a parkování v centru většiny měst minulostí. Kdo by se na to netěšil?
Líbí se vám, co v AutoMatu děláme? Podpořte nás a nakrmte AutoMat jakoukoliv částkou. Děkujeme!