Půl roku poté. Co se změnilo v New Yorku po zpoplatnění vjezdu do centra? - Do práce na kole

Půl roku poté. Co se změnilo v New Yorku po zpoplatnění vjezdu do centra?

12. 6. 2025, 10 min. čtení
Půl roku poté. Co se změnilo v New Yorku po zpoplatnění vjezdu do centra?

Méně aut. Méně hluku. Rychlejší doprava. Magazín New York Times posbíral zkušenosti nejrůznějších účastníků provozu, od hasičů přes řidiče autobusů až po provozovatele restaurací. Na rozdíl od jiných změn ve fungování města, které se mohou projevit až za dlouhou dobu, se vzorce provozu proměnily v centru New Yorku téměř okamžitě po 5. lednu 2025, kdy začalo zpoplatnění vjezdu platit.

 

9 dolarů mýtného změnilo chování dojíždějících, rychlost provozu veřejné dopravy, dokonce i zvuk dopravní zácpy a dochvilnost školních autobusů. A zdá se, že opatření plní své dva hlavní cíle, tedy zmírňovat dopravní zácpy a získat prostředky na zlepšování veřejné dopravy. V březnu 2025 přineslo mýtné čistý výnos 45 milionů dolarů, za rok by to tedy mohlo být zhruba 500 milionů.

Zpoplatnění vjezdu do centra New Yorku bylo navrženo tak, aby financovalo více než 15 miliard dolarů na klíčové modernizace dopravní infrastruktury. Tyto investice si sice vyžádají roky, výrazné změny v ulicích jsou ale vidět už nyní. O jaké jde?

Do zpoplatněné zóny nyní vjíždí méně aut

Předpokládalo se, že mnoho lidí se kvůli mýtnému rozhodne přestat jezdit autem do centra Manhattanu. A zatím to vypadá, že se tak skutečně děje. Metropolitní dopravní úřad (MTA) odhaduje, že v dubnu vjelo do centrální obchodní čtvrti Manhattanu — tedy do zpoplatněné zóny — asi o 76 000 vozidel denně méně, než by tomu bylo bez zavedení poplatku. To představuje 2,3 milionu vozů méně za měsíc, což je ještě o 12 % méně, než se očekávalo na základě historických dopravních trendů.

Rychlost provozu se zvýšila

S tím, jak se po pandemii začali vracet lidé do kanceláří, průměrná uvnitř nyní zpoplatněné zóny rychlost od roku 2021 setrvala klesala. Ale od letošního ledna se tento trend obrátil. Hlásí do nejen odbor dopravy newyorské radnice, ale i analýza od výzkumníků ze Stanfordu, Yale a Googlu. Ti zkoumali anonymizovaná a agregovaná data z jízd uskutečněných pomocí Google Maps a zjistili, že průměrná rychlost dopravy uvnitř zóny vzrostla v prvních dvou měsících od zavedení mýtného o 15 %.

Nejvíce v době dopravní špičky

Zlepšení rychlosti je nejvýraznější v těch nejfrekventovanějších časech, tedy během odpolední špičky ve všední dny. Studie od Googlu zjistila podobný trend, ale s ještě výraznějším efektem v prvních dvou měsících po zavedení mýtného — rychlost dopravy uvnitř zpoplatněné zóny se během odpolední špičky ve všední dny (od 15:00 do 19:00) zvýšila o více než 20 %.

Newyorské metro je dopravní alfou i omegou

Rychleji jezdí i autobusy MHD

Rychlost autobusů se v období od ledna do března zvýšila přibližně o 3,2 % ve srovnání s loňským rokem — a to na úsecích místních linek, které procházejí zpoplatněnou zónou. Zlepšení bylo zaznamenáno na téměř všech místních trasách, které se této zóny dotýkají. Obdobnou změnu zaznamenali i dálkové autobusové linky, které projíždějí zpoplatněnou zónou.

Za hranicí zpoplatněné zóny nedošlo ke zpomalení dopravy

Jednou z hlavních námitek i obav ohledně zpoplatnění vjezdu bylo, že sice zlepší dopravu uvnitř zóny, ale pouze tím, že auta a zácpy přesune jinam. Podle údajů ministerstva dopravy k tomu ale nedošlo a rychlosti v okolních čtvrtích — severně od 60. ulice na Manhattanu a také na druhé straně řeky v Brooklynu a Queensu, jsou stejně jako ve zbytku města — stabilní nebo mírně vyšší než loni, v závislosti na denní době. Navzdory apokalyptickým predikcím, doprava nezkolabovala ani v New Jersey a Jižním Bronxu.

Počet cestujících ve všech typech veřejné dopravy roste

Od zavedení mýta jezdí více lidí veřejnou dopravou, tedy metrem a autobusy Vzrostl také počet cestujících na železnici Long Island Rail Road, Staten Island Railway a na příměstských linkách Metro-North, které obsluhují severní předměstí a části Connecticutu. Trumpova administrativa využila několik medializovaných případů kriminality k vykreslení hromadné dopravy jako nebezpečné. Ve skutečnosti ale v metru kriminalita klesá. Podle údajů policie v prvních třech měsících roku 2025 spadly trestné činy v metru na druhou nejnižší úroveň za posledních 27 let, přičemž v hlavních kategoriích trestné činnosti došlo k poklesu o 18 procent.

Ve zpoplatněné zóně přibylo taxíků a po celém městě cyklistů

Jízdy taxíky, které začínají nebo končí v zóně s mýtným, letos vzrostly — za první tři měsíce roku jich bylo asi osm milionů, zatímco ve stejném období loňského roku to bylo zhruba sedm milionů. Mnozí v tomto odvětví se obávali, že zvýšené náklady odradí. Zatím se to ale nenaplnilo. Počet jízd na kolech (včetně sdílených) v zóně sice stoupl, ale podobně tomu tak je i v celém městě. Vzhledem ke sledovanému ročnímu období je ale pravděpodobně příliš brzy na to, vyvozovat závěry o dopadech mýtného na cyklistiku.

Snížil se počet nelegálně zaparkovaných aut, dopravních nehod i zranění

S menším množstvím aut ve zpoplatněné zóně klesá i počet dopravních nehod a zranění. Podle informací od policie je počet nehod o 14 % nižší než minulý rok a počet zraněných se snížil o 15 %. Počty aut, která v zóně parkovala v rozporu s předpisy, klesly o 4 %.

Zkrátila se doba dojezdu hasičů

Průměrná doba dojezdu hasičského sboru k požárům v dopravní zácpě se v období od ledna do března letošního roku snížila přibližně o 3 procenta ve srovnání se stejným obdobím loňského roku, uvádějí data dispečinku hasičského sboru. Ve zbytku New Yorku se tato doba zvýšila o méně než 1 procento. Opět je ale příliš brzy na to, abychom mohli prohlásit, že je zrychlení uvnitř zóny je výsledkem zpoplatnění vjezdu. Doba jízdy se může rok od roku měnit a úředníci hasičského sboru upozorňují, že doba odezvy na požáry se neustále zlepšuje.

Město se snaží být co nejvíce přátelské k chodcům

Autobusy jezdí podle jízdního řádu a žáci se do škol dostavují včas

Cestujícím leží na srdci otázka: Přijede autobus podle jízdního řádu? Podle údajů MTA nyní v zóně s mýtem jezdí více autobusových linek bez zpoždění. Společnost provozující školní autobusy, NYC School Bus Umbrella Services (NYCSBUS), zjistila, že ve srovnání s loňským rokem se podíl autobusů přijíždějících do škol opožděně snížil více uvnitř zóny s mýtem než mimo ni. Společnost vypočítala, že takové snížení zpoždění uvnitř zóny znamená, že studenti přepravovaní autobusem absolvují v průměru o více než 30 minut výuky týdně navíc. NYCSBUS má s městem smlouvu na obsluhu přibližně 10 procent newyorských autobusových linek pro děti školního věku, takže jejich čísla nepokrývají všechny školní autobusy v zóně, ale představují dobrý vzorek.

Centrum se nevylidňuje

Kritici opatření se obávali, že by mýtné odradilo turisty a poškodilo místní podniky. Zatím pro to neexistuje mnoho důkazů, i když některé podniky hlásí pokles mezinárodního cestovního ruchu a cla, které začínají negativně ovlivňovat situaci. V březnu navštívilo obchodní čtvrti uvnitř zóny něco málo přes 50 milionů lidí, což je o 3,2 procenta více než ve stejném období loňského roku, uvádí Newyorská korporace pro ekonomický rozvoj (její odhad se snaží vyloučit lidi, kteří v této oblasti pracují nebo žijí). A podle Times Square Alliance byl počet chodců na Times Square do 22. dubna letošního roku téměř identický – přibližně 21,5 milionu lidí – s počtem ve stejném období loňského roku.

Byznys neskomírá

Obsazenost divadel na Broadwayi je v porovnání s loňským rokem v podstatě stejná, a to i po započtení zvýšeného počtu představení v letošním roce. Online rezervace místních restaurací prostřednictvím platformy Open Table vzrostly do 22. dubna přibližně o 7 procent ve srovnání s loňským rokem. To je podle společnosti podobné trendu v celém městě. A The New York Times navštívil 40 prodejen na Bleecker Street v Greenwich Village, aby zjistil, jak se firmy staví k zpoplatnění vjezdu. Lidé pracující ve čtyřech z těchto podniků uvedli, že změna byla pozitivní, 10 uvedlo, že byla negativní – a 25 uvedlo, že neměla žádný dopad. To jsou jen výřezy manhattanské ekonomiky a není těžké najít jednotlivé majitele firem, kteří mají pocit, že se situace kvůli zpoplatnění dopravní zácpy zhoršila. Zdá se však, že ve skutečnosti to tak není.

Veřejnost opatření přijímá

Zpoplatnění vjezdu do centra bylo v průzkumech veřejného mínění těsně před svým spuštěním poměrně nepopulární. Jeho podporovatelé však očekávali, že jeho popularita poroste, jakmile lidé uvidí a zažijí jeho výhody. Na takové závěry je ale ještě příliš brzy. Některé signály však naznačují, že popularita opatření roste (nebo alespoň, že mnoha Newyorčanům se nelíbí snahy prezidenta Trumpa o jeho zrušení). Například průzkum Siena College v prosinci zjistil, že program podporuje pouze 32 % voličů v New Yorku (29 % v celém státě). Ale už v březnu 42 % uvedlo, že by mělo zůstat v platnosti (ve srovnání s 33 % v celém státě). Poslední průzkum ze začátku dubna od společnosti Marist také zjistil, že 42 % voličů ve městě si přeje, aby mýtné zůstalo.

Líbí se vám, co v AutoMatu děláme? Podpořte nás a nakrmte AutoMat jakoukoliv částkou. Děkujeme!