Jak začít s kolem a nebát se? - Do práce na kole

Jak začít s kolem a nebát se?

Jak začít s kolem a nebát se?
18. 3. 2020, 7 min. čtení

O tom, že jízda na kole je zdravá a má pozitivní vliv nejen na kondici, ale i na psychiku, už dnes nikdo nepochybuje. Kolo má i další výhody – i v centrech našich měst je nejefektivnějším prostředkem. Mnozí z vás ale v městském provozu teprve začínají jezdit a možná mají i trochu strach. V prvním díle našeho seriálu ho zkusíme rozptýlit, abyste to po pár dnech nezabalili. Přidáme i několik rad pro ty zkušenější.

Pokud na kole ve městě začínáte, jděte na to postupně. Skočit nohama (resp. kolama) rovnou doprostřed dvouproudé křižovatky by vás mohlo trochu vylekat. Začněte třeba kratší vyjížďkou o víkendu a vezměte to klidnými ulicemi. Ptáčci cvrlikají, sluníčko svítí – žádná věda, že? Pojďme na další stupeň – cestu do práce. Klikněte na mapu Městem na kole (funguje pro většinu velkých měst), zadejte start a cíl a zvolte nejlehčí „zelenou“ variantu. Možná bude trochu delší, ale za to povede třeba parkem. Klídek? Můžeme přestoupit na trasu s více auty. Zatím radši vyberte jednoproudou silnici a v ideálním případě si ji projeďte o víkendu, kdy bývá slabší provoz.

Tip: Držte se cest, kde obecně jezdí více cyklistů. Řidiči tu s nimi více počítají.

 

Až se osmělíte a budete jezdit sami i v hustém provozu, vždy se vám budou hodit tyto zásady:

Nelepte se k okraji

Že máme jezdit vpravo neznamená brousit obrubník nebo parkující auta. Bezpečnější je právě opak – nechte si mezeru tři čtvrtě metru až metr od kraje – nevjedete do kanálu, předmětů na krajnici, máte kam uhnout, když vás neohleduplný řidič předjíždí příliš těsně a hlavně vás neohrozí nečekané otevření dveří zaparkovaného auta. Zpoza zaparkovaných aut taky může někdo nečekaně vyběhnout. Ještě dál od kraje – středem jízdního pruhu – jezděte na kruhových objezdech (do kterého se musíte zařadit už před kruháčem. Toto ale neplatí u velkých kruhových objezdů, které mají spíš charakter rychlostní komunikace. Zde se držte klasicky vpravo.), v úzkých místech a všude tam, kde vás auta nemohou bezpečně předjíždět, třeba podél tramvajových ostrůvků. Pruh ale není bezpečné zabírat tam, kde auta jezdí více než 50 km/h.

Tip: Ukázalo se, že čím dál od okraje jedete, tím větší je vzdálenost, ve které vás auta předjíždějí.

Nebojte se sjet z chodníku

Dle zákona jako cyklisté nemáte na chodníku co dělat. Navíc tím škodíte pověsti cyklistické dopravy, právě jízda po chodnících je jednou z nejčastějších výtek z řad odpůrců kol. Jízdou v silnici naopak jen získáte. Na silnici máte přednost a rozlehlé křižovatky projedete najednou.

Jezděte čitelně

Ukazujte. Když všichni ví, že budete odbočovat, a tak vám na to dají víc času i místa. Cyklista má sice povinnost ukazovat jen před křižovatkou, ukazujte ale radši vždy, když měníte směr (z pruhu do pruhu, když předjíždíte apod.). Vždycky se přitom předtím ohlédněte. A jestli máte zablokovanu krční páteř, pořiďte si zpětné zrcátko.

Odbočení vlevo

Obávaným manévrem jízdy na kole v provozu je odbočování vlevo na křižovatce. S přehledem to zvládnete následovně:

1. ohlédnete se

2. ukážete

3. zaberete si pro sebe pruh, jedete prostředkem (stále ukazujete, auta jedou za vámi)

4. pozor, dáte přednost protijedoucím vozidlům (klidně zastavte při levém okraji svého pruhu, stále ukazujte)

5. když protijedoucí auta odjedou, odbočíte

Tip: Pozor na odbočování přes koleje. Ty zvlášť za mokra kloužou. Přejíždějte je pokud možno rovně (nejste-li v náklonu) a čím víc nakolmo (stopa jízdy vůči koleji), tím líp. A potom? Nevejdete-li se vpravo od tramvajových kolejí tak, abyste měli ještě nejméně půl až tři čtvrtě metru rezervy na manévrování, jeďte středem pruhu mezi nimi. Podívejte se na infografiku speciálně k tramvajovým kolejím.

Předcházejte “pravému háku”

Jde o situaci, kdy vás auto nejprve předjede, aby vzápětí odbočilo vpravo. Při rychlejší jízdě zvětšete boční odstup od kraje. Nejlépe sviťte i přes den. Za tmy nezapomeňte na zadní blikačku. Jedete-li po cyklostezce, hlídejte si před přejezdy pro cykilsty auta, která by mohla odbočit. Ve vzájemné viditelnosti zde mohou bránit i parkující auta nebo reklamní panely!

Svézt se není ostuda

Nenechte se odradit obtížnými úseky, které možná vaši cestu protínají. Překonejte je „MHDéčkem“. Metro i vlaky jsou kolům přizpůsobené už dávno, na palubu vás s kolem zdarma vezmou všechny pražské přívozy a dokonce i některé tramvaje (viz tramvajové výtahy).

Zeptejte se zkušenějších 

Pokud v něčem tápete, není nic jednoduššího než se zeptat na radu zkušenějších jezdců – kde jsou nejlepší trasy v okolí? Jak nejlépe projet tudy? Kolegové z práce zase vědí, kde zaparkovat. Třeba díky tomu najdete i nové přátele.

Jděte do toho s dobrou náladou

A je to. Možná to pro vás bude ze začátku nezvyklé, ale na kole všeobecně platí, že čím více asertivity (nikoli agresivity) projevíte, tím bezpečnější budou vaše cesty. A nezapomeňte na úsměv. Usmívejte se na řidiče i ostatní cyklisty – vždyť jízdou na kole prospíváte sobě i svému okolí!

*Čtěte další články našeho seriálu Jak na kolo.*

Články seriálu Jak na kole jsou převzaty a upraveny z našeho partnerského webu Městem na kole a z knihy jeho redaktorů Městem na kole (Grada 2018).

Mnoho dalších rad najdete také v sekci „Návody” na portálu Městem na kole.

9 způsobů, jak podpořit kolegy a kolegyně, aby jezdili do práce na kole Cyklodoprava

9 způsobů, jak podpořit kolegy a kolegyně, aby jezdili do práce na kole

9 způsobů, jak podpořit kolegy a kolegyně, aby jezdili do práce na kole
Na kole po celý rok – i v zimě Jak na kolo

Na kole po celý rok – i v zimě

Na kole po celý rok – i v zimě
Jak na cyklistiku v zimě? Co všechno se můžeme učit od Finů? Cyklodoprava

Jak na cyklistiku v zimě? Co všechno se můžeme učit od Finů?

Jak na cyklistiku v zimě? Co všechno se můžeme učit od Finů?
Výzvu pořádá
Generální partneři
Národní partneři
Partneři
Hlavní mediální partner
Mediální partneři