Jak na cyklistiku v zimě? Ve Finsku je zimní ježdění na kole o dost náročnější než u nás, kde si vystačíte veskrze s teplým oblečení a funkčními světly. „V zimě je v podstatě celá země konstantně pod sněhem, přesto jednou z prvních věcí, na které v ulicích Helsinek narazíte, jsou kola a cyklisti. Také v Joensuu je 20 % všech cest vykonáno na kole,“ píše Walker. V zimě se toto číslo zmenší na polovinu, což je ale pořád o dost více než v Praze nebo kdekoliv na Britských ostrovech. V roce 2020 se právě tady konal Winter Cycling Congress, na kterém se od roku scházejí každý rok v jiném severském městě výzkumníci, akademici a komunální politici. Jeho jubilejní desátý ročník se uskutečnil v únoru 2023 ve švédském Karlstadu.
Walker si s z kongresu v Joensuu odnesl dvě věci: „Za prvé, zimní cyklistika přináší výzvy, vždy ale takové, jaké čekáte. Za druhé, a to je možná předvídatelnější, že pokud chcete, aby lidé v zimě jezdili na kole, potřebují k tomu infrastrukturu,“ vysvětluje. V Joensuu jsou sněhové podmínky příznivé v tom smyslu, že sněhu je dost a vytváří kompaktní povrch, na kterém můžete snadno jezdit i na obyčejném kole bez zimních plášťů.
Cyklostezky se tu protahují stejnými stroji jako silnice. Čerstvý sníh se odhrne a starý udusaný posype pískem, nikoliv solí. Dokud je rtuť na teploměru pod nulou, je vše v pořádku. Problémy tu způsobují spíše kolísající teploty. „Když přestane mrznout, nastane problém, ze sněhu se stane břečka a když znovu zmrzne, promění se stezka v hrbolaté kluziště,“ vysvětluje Marri Koistinen, šéf Finské cyklistické federace. Bez údržby to zkrátka nefunguje ani tady.
Joensuu má oproti jiným městům, pokud jde o cyklistickou dopravu, pár výhod. Je relativně malé, téměř placaté a jeho široké ulice vyrostly z velké části v posledních desetiletích. Ještě v roce 1950 mělo kolem 7000 obyvatel. Má ale také komplexní systém oddělených cyklostezek. A to je právě to klíčové. Ari Varonen, šéf dopravních staveb města říká: „Jen nakreslený cyklopruh by v zimě úplně nefungoval. Pod sněhem ani nevidíte, kde končí.“ A tak se opět dostáváme k našemu oblíbenému závěru. Pokud chcete, aby co nejvíce lidí cestovalo udržitelně, potřebujete konzistentní politickou vůli k dlouhodobým investicím do funkční infrastruktury.
A ta je Joensuu dlouhodobě patrná. Na kongresu, který město hostilo, starosta Kari Karjalainen nejen hosty srdečně přivítal, ale také potvrdil závazek dovést město do roku 2025 (!) k uhlíkové neutralitě. Aby se mu to podařilo, musí zredukovat emise z dopravy, které představují 70 % veškerých emisí města. Stejně jako Karjalainen se zdá být odhodlaná i finská vláda, která má speciální program pro aktivní dopravu. Ten cílí na zvýšení podílu pěší a cyklistické dopravy o 30 % do roku 2030, kdy by mělo být uhlíkově neutrální komplet celé Finsko. To je o dvacet let dříve, než k čemu se zavázal zbytek Evropské unie.
Zatímco v Česku diskutujeme o tom, jestli je jízda autem po historickém centru města lidské právo, předseda Finské cyklistické federace je členem vládního výboru, jehož úkolem je podniknout kroky potřebné právě snížení emisí. Inovativní a promyšlená finská politika by dala smést ze stolu s pokrčením ramen a slovy, že Finové to prostě mají jinak. Ale…
Do určité míry je to samozřejmě pravda. Právě Joensuu se stalo již před čtyřiceti lety dějištěm jednoho z nejúspěšnějších experimentů v dějinách zdravotní péče. Stále se zhoršující životní styl a následně i zdravotní stav obyvatel znepokojoval autority natolik, že dokázaly pozitivními pobídkami motivovat lidi ke změně. Výskyt kardiovaskulárních onemocnění se v populaci v průběhu 20 let snížil o 80 %. Ještě o něco známější je efektivita finského vzdělávání a každoročně updatovaný celosvětový „žebříček štěstí“, ve kterém se Finsko již 5 let v řadě umisťuje na první příčce. Podobně je na tom s genderovou rovností. Finská premiérka se netají ambicí do roku 2027 v zemi úplně eliminovat fenomén bezdomovectví.
Takže ano, Finsko dělá spoustu věcí jinak. Z jeho přístupu bychom se ale také mohli ledacos naučit. Polovina školáků v Joensuu dojíždí i v zimě do školy na kole. I když je venku hluboko pod nulou, stojany na kola u škol jsou denně plné. A to nejen v Joensuu, ale i Helsinkách, Oulu, Tampere, Uppsale, Umee, Lahti a městech po celém Finsku. No, řekněte sami, nestojí taková představa za změnu myšlení?