
„Naše odhodlání vytvářet a rozvíjet infrastrukturu pro cyklisty neustále roste. Věřím, že podpora této formy dopravy patří k nejzásadnějším krokům, které může městská politika nabídnout,” uvedl na úvod náměstek Lukáš Řádek. Jedním z největších úkolů, který před Hradcem nyní stojí, je „revitalizace a humanizace“ Velkého náměstí, které dnes slouží především jako parkoviště.
Nyní mají Hradečtí připravenou studii, podle které by tu měla vzniknout sdílená zóna, a chystají zadávací podklady pro výběr projektanta. Nejde tu jen o dopravně inženýrská opatření, ale o kompletní rekonstrukci náměstí a přilehlých ulic z pohledu povrchů a veškerých sítí pod nimi. „V ideálním případě by stavba mohla být zahájena v roce 2027. Věřím tomu, že každá správná iniciativa nakonec vyhraje,” vysvětluje náměstek. Věří také, že se jednou budeme moci srovnávat s Dánskem a jeho progresivním přístupem k dopravě ve městech.
Na hradeckém nádraží najdete kola za každého počasí
Hradec Králové je také jediným českým městem, které se může pochlubit sdílenými koly Nextbike v kompletně novém městském vizuálu a právě na nich jsme od nádraží k budově magistrátu dorazili i my. „S touto spoluprací jsem velmi spokojen, na rozdíl od stavu cykloinfrastruktury. Co si budeme povídat, mohla by být lepší,” říká Řádek. Nextbiky jsou podle něj důležitým symbolem udržitelné mobility, na rozdíl od elektroaut, která zabírají cenný prostor úplně stejně jako auta se spalovacími motory. „Gočárova třída je sice výstavní, ale nikdo nemá důvod se po ní procházet, protože tam vede čtyřproudá autostráda. Tam vidím velký prostor pro zlepšení.”
„Mým snem je vidět Hradec jako město, kde je pohyb příjemný pro všechny – ať už jdete pěšky, jedete na kole, nebo řídíte. V některých částech centra bych si dokázal představit nižší rychlostní limity, větší prostor pro pěší nebo velkorysejší cyklopruhy, které by zvýšily bezpečnost a komfort,“ vysvětluje Lukáš Řádek. Zároveň však zdůrazňuje, že cesta k takovým změnám musí být promyšlená a postupná. „Naším cílem je, aby každé opatření mělo jasný smysl, přínos pro město a respektovalo potřeby jeho obyvatel. Sjednotili jsme dopravní agendu pod jedno oddělení Koncepce a strategie mobility, což nám umožňuje plánovat dopravu jako celek – nejen auta, ale i cyklisty a chodce.“
AutoMatí výprava vyzkoušela sdílená kola v městských barvách
Změnit pohled na dopravu pomáhá magistrátu také Den bez aut, který v Hradci neslaví jen formálně, ale skutečným uzavřením ulic, které vrací na několik hodin zpátky lidem. „Pomáhá to uvědomění, že když si v tomto prostorném městě odečtete místa, kam chodec nemůže, moc prostoru vám nezbyde,” vysvětluje pan náměstek. Za stejným účelem tu používají i parklety o rozměrech jednoho auta, které město rozmisťuje ve veřejném prostoru. „Je velmi zajímavé sledovat ty reakce,” usmívá se. Pokud jde o dopravu, je podle něj potřeba dělat odvážná, nikoliv kompromisní řešení. A nesmí vám chybět vize.
V září 2024 zavedlo města v rámci Školních plánů mobility u školy Josefa Gočára v ulici V Lipkách školní ulici. Přes počáteční skepsi je vedení školy po půl roce nadšené. Stejně jako rodiče a děti. Na základě tohoto úspěchu poptávají obdobná řešení i ředitelé ostatních škol. „Tam, kde to dopravně dává smysl, budeme systém školních ulic určitě rozšiřovat,” potvrzuje náměstek. Bezpečnější cesty do školy ocení určitě všichni, kterých se to týká.
Jedno z míst, které by si podle Řádka zasloužilo vylepšit
Další výzvou, která magistrát čeká, je přijmout opatření pro to, aby si lidé v autech nekrátili cestu skrze pěší zóny. „I přes jasné dopravní značení to de facto pěší zóna není, běžně nám tu jezdí dodávky a kurýrní služby, které si myslí, že pro ně pravidla neplatí,” říká Řádek. Tento nepříjemný status quo hodlá město změnit s pomocí vjezdového systému, který jednoznačně vymezí, kdo může a nemůže daným místem projíždět. „Byť jsem toho nebyl úplným zastáncem, nakonec jsme po dlouhé debatě přistoupili k tomuto řešení. Pokud se nezmění myšlení lidí, budeme ho muset zkusit přetlačit sloupkem,” krčí rameny Řádek.
A co pro něj znamená plaketa, kterou jsme mu přivezli? „Chtěli bychom se srovnávat s Kodaní, Stutgartem a Lipskem. Žijeme v Evropě a chtěli bychom být její součástí,“ říká s jasnou vizí. Hradec Králové pracuje na klíčových projektech, které posouvají město blíže k moderním evropským standardům.
Patří sem například:
V Hradci si můžete „ulovit“ i elektrokolo
„Tyto projekty nejsou jen dopravními řešeními, ale investicí do zdravějšího a přívětivějšího města,“ vysvětluje náměstek. „Je to základní infrastruktura, která měla být hotová už dávno. Teď ale musíme postupovat chytře, aby všechna řešení dávala smysl a odpovídala potřebám města.“
A co jeho osobní vize? „Mým snem je paušální třicetikilometrová rychlost v centru města, více oddělených cyklostezek a snížení neadekvátně vysokých parkovacích minim. Je to cesta, jak přiblížit Hradec skutečně moderním evropským městům,“ říká. Ocenění však vnímá nejen jako uznání dosavadní práce, ale i jako závazek. „Máme šanci být inspirací pro další česká města a ukázat, že odvážné kroky přinášejí výsledky.“ A my Hradci přejeme, aby mu tenhle drajv vydržel i v budoucnu.
Líbí se vám, co v AutoMatu děláme? Podpořte nás a nakrmte AutoMat jakoukoliv částkou. Děkujeme!