Právě teď je ideální čas vyzkoušet kolo, říká Bára Pikousová - Do práce na kole

Právě teď je ideální čas vyzkoušet kolo, říká Bára Pikousová

Právě teď je ideální čas vyzkoušet kolo, říká Bára Pikousová
19. 10. 2020

Minulý týden nám přišlo do AutoMatí facebookové schránky upozornění na jeden nebezpečný úsek pro cyklisty v Praze, který se nachází na Senovážném náměstí. S autorkou varování a dotazu, co s místem, kde nedávno přelétla přes řídítka, může dělat, jsme si začali psát. A tak vznikl i tento rozhovor o každodenním cestování po metropoli na kole. Kolo už je ze servisu zpátky v provozu a pár modřin se Báře Pikousové zahojilo. 

Na jakém kole, Báro, vlastně jezdíš?
Poslední 2 roky na Ampler Stellar dark grey – v takové barvě se už nevyrábí.

Proč sis vybrala právě tuhle specialitu? Co má za přednosti?
Mít kolo na dojíždění po městě mě naučil rok na Erasmu v Mnichově. Tam to byla jedna velká placka, měla jsem svoje staré obyč crossové kolo a dojíždění bylo super i v zimě díky super bike-friendly infrastruktuře. Když jsem se vrátila do Prahy, tak jsem si chtěla zvyk z Mnichova ponechat, což se mi podařilo. Jen v té době jsme měli kanceláře bez sprch na Želivského a dojížděla jsem z Bořislavky. V létě z člověka lilo a oplachovat v umyvadle mě nebavilo. Do Mnichova jsem se párkrát vracela a jednou tam shodou náhod byl e-bike festival, kde jsem Amplera poprvé zahlédla a i zkusila. Do té doby se mi žádné elektrokolo nelíbilo kvůli nevzhledným baterkám na rámu kola a váze. Ampler má ve spodním rámu velmi elegantně umístěnou baterku a k tomu je – na poměr elektrokol – velmi lehké (17kg). Takže po zážitku z dojíždění do práce jsem si řekla, že si udělám radost a Amplera zkusím v Praze. No a zamilovala jsem se do něj. Má k sobě i apku, kde vidím, kolik jsem už celkem ujela (cca 3200 km a to pouze dojížděním po Praze), integrovaná světýlka a když chci, můžu motůrek vypnout úplně. Co jsem si oblíbila je fakt, že na sobě nemá žádná loga (nepoutá takovou pozornost zlodějů) a že málokdo postřehne, že to vůbec elektrokolo je.

Kam nejčastěji jezdíš?
Do kanclu u metra Sokolovská (cca 12 km), tam jsem z Bořislavky i za 26 minut na kole. Zatímco metrem to trvá asi 40 minut.

Jakou máš ráda trasu a proč?
Používám appku Cyclers, která mi vždy vybere super trasy. Např. do Dolních Jirčan za rodinou nebo podél Vltavy za Zbraslav a dál nebo na sever k Roztokům. Jsou tam krásné cyklostezky, příroda a někdy i přívozy.

Co tě na jízdě na kole nejvíc baví?
Ta efektivita, že je člověk nejrychlejší (při dojíždění do cca 13 km po Praze). Poté skvělý pocit z pohybu (ano, i na elektro kole se dá zamakat stejně jako na obyčejném kole, jen jste rychlejší a jste tam dřív). A nakonec hlavně to, že se nemusím s nikým mačkat v metru/tramvaji v roušce a nemusím nic časovat, prostě když potřebuji, vyjedu. Jinak na delší výlety jezdím s kamarádama na normálním kole, to mám taky ráda. Ampler je zkrátka hlavně do města.

Co tě třeba trochu štve? Vnímáš v Praze pro cyklisty nějaké překážky?
Jak bydlíme na Bořislavce, tak mi přijde strašně smutné, jak se zrealizovaly cyklopruhy na Evropské. Říkáme tomu ze srandy sebevražedný pruh. Stačí, aby jel náklaďák a ten zkrátka nemá jinou možnost než jet do půlky cyklopruhu kvůli velkému zúžení pruhů pro auta (jezdím po chodníku vedle a pozoruji to se zděšením). Také se mi nelíbí moc situace na Senovážném náměstí, kde jsou kostky a hromada kolejí a ten úsek je velmi nebezpečný. Je to taky jediné místo v Praze, kde jsem spadla z kola.

Co bys vzkázala lidem, kteří třeba zatím na kole nejezdí, nebo jezdí třeba jen v lese a do města si zatím netroufají?
Obzvláště v aktuální situaci mi přijde na místě zkusit jiný druh dopravy, kde vedle vás nejsou chrchlajíci lidi v rouškách. Zkuste to ze začátku třeba na sdílených kolech, teď už jsou k dispozici i sdílená elektrokola. A jestli jezdíte po Praze autem do práce, ty zácpy teď budou jen horší a horší – všichni budou chtít jet v teplíčku a nebo se chránit od davů lidí v MHD. Proto mějte na paměti, že na kolo neexistuje špatné počasí, pouze špatné oblečení. Já sama nejezdím jen v hodně silném dešti.

Máš třeba i nějakou vychytávku, tip pro městské cyklistky a cyklisty?
Při dojíždění do práce to mám většinou po cyklostezce, a tak mám v pravém uchu bezdrátové sluchátko a poslouchám audio knížky. Do pravého kvůli tomu, že většinou všichni předjíždějí zleva, a tak slyším vše a na bezpečnosti mě to neohrozí.

Do školy na kole pro lepší studijní výsledky i udržitelnější budoucnost

Do školy na kole pro lepší studijní výsledky i udržitelnější budoucnost

Stále více a více výzkumů potvrzuje, že fyzická aktivita má pozitivní vliv na mozky dětí a mladistvých. Takže, pokud chcete, aby měly vaše děti lepší známky a podávaly lepší akademické…
Otevíráme registraci do 18. ročníku Zažít město jinak. Hoďte svou ulici Do gala

Otevíráme registraci do 18. ročníku Zažít město jinak. Hoďte svou ulici Do gala

Sousedské slavnosti Zažít město jinak oslaví letos v září plnoletost. Akce spolku AutoMat, která sdružuje sousedy, místní spolky a podniky a upozorňuje na problematiku využití veřejného prostoru, nalákala loni k…
Ženy tvoří polovinu lidstva. Bez jejich účasti se přechod k udržitelné dopravě neobejde

Ženy tvoří polovinu lidstva. Bez jejich účasti se přechod k udržitelné dopravě neobejde

Takový je závěr reportu, který v září loňského roku vydala Mezinárodní dopravní federace při OECD. Jinými slovy říká, že pokud chceme dopravní sektor úspěšně dekarbonizovat, musí veškerý náš výzkum, plánování…
Výzvu pořádá
Generální partneři
Národní partneři
Partneři
Mediální partneři