Výzva Do práce na kole (nebo pěšky či poklusem) nalákala k aktivní dopravě rekordní počet lidí - Do práce na kole

Výzva Do práce na kole (nebo pěšky či poklusem) nalákala k aktivní dopravě rekordní počet lidí

Výzva Do práce na kole (nebo pěšky či poklusem) nalákala k aktivní dopravě rekordní počet lidí
9. 6. 2022, 6 min. čtení

Na kole, koloběžce, pěšky či poklusem. Bez motoru se celý květen do práce přepravovalo téměř 24 700 nadšenců a nadšenkyň z celé republiky. Díky výzvě Do práce na kole, kterou už 12 let organizuje spolek AutoMat, pomohli své fyzické i psychické kondici, ale i životnímu prostředí a zdravějšímu městu. Účastníci a účastnice Květnové výzvy překonali celkem 6,3 milionu km a ušetřili tak 811 tun emisí CO2 (ve srovnání se stejnými cestami vykonanými autem). Nově mohli porovnat své výkony ve srovnávači firem, měst i jednotlivců.

Loni se výzvy zúčastnilo 22 112 lidí, letos zájem účastníků a účastnic z celé republiky výrazně překonal tento dosavadní rekord. „ I v rámci výzvy Do práce na kole se potvrzuje, že bezmotorová, aktivní doprava láká stále více lidí. Během pandemie vyzkoušela řada lidí možná poprvé více využívat kolo, koloběžku nebo chůzi jako dopravní prostředek po městě nebo dokonce mezi obcemi. Například v Praze vzrostl počet průjezdů na kole téměř o 50 % oproti roku 2019,“ vysvětluje Dominika Lenthárová, hlavní koordinátorka výzvy ze spolku AutoMat.

Tým Knihovníci stále jedou z Masarykovy veřejné knihovny Vsetín

A čísla, která letošní ročník výzvy Do práce na kole přinesl, její slova jen potvrzují. Účastníci zapsali či nahráli do systému celkem 723 000 „zelených” cest z práce a do práce. 60 % všech těchto soutěžních cest absolvovali na kole, 40 % pak pěšky či poklusem.

„V Praze se o trochu víc chodilo pěšky než jezdilo na kole (54% všech soutěžních cest v metropoli se uskutečnilo pěšky vs. 46 % cest na kole), což může vypovídat o nedostatečné cykloinfrastruktuře. Právě o její zlepšení a dostupnost se spolek AutoMat dlouhodobě zasazuje. Naopak v Pardubicích nebo Českých Budějovicích se zase výrazněji jezdilo na kole,” říká Dominika Lenthárová.

Tým ze společnosti Pragoprojekt Ostrava

Do práce na kole ve firmách

Výzva Do práce na kole je také zajímavým nástrojem pro firmy, kterým slouží jako nenáročný, zdravý a zábavný teambuilding pro kolegy napříč firmou a také jako efektivní nástroj společenské odpovědnosti. V rámci Květnové výzvy také účastníci každoročně nominují své firmy na titul Cyklozaměstnavatel roku.

„Jednoduše nás to baví. Já sám se snažím jít/jet příkladem, tak možná to se dá považovat za drobnou motivaci. Hrazené startovné pro všechny účastníky či drobné výhry pro týmy jezdců a běžců s největší pravidelností, či pro ty s nejvíce kilometry jsou už každoroční samozřejmostí, nikoli motivací. Zaměstnanci jezdí, chodí nebo běhají i v jiné měsíce, ale v květnu je to díky výzvě Do práce na kole a tisícům účastníků více vidět. Za to patří velké díky vám, organizátorům!” říká Jan Juchelka, generální ředitel Komerční banky. Právě Komerční banka se letos stala jedním z generálních partnerů Květnové výzvy.

Tým Fonča ze VFN v Praze

Data pro lepší města

Spolek AutoMat vyhlašuje také Cykloměsto roku, kterým oceňuje města, která se starají o cyklistickou a chodeckou infrastrukturu.

Data z Do práce na kole neslouží ale jen ke vzájemnému špičkování nebo motivaci lidí zkusit se dopravovat jinak, pomáhají totiž i při plánování a tvorbě infrastruktury ve městech. Umožňují například zjistit, kde infrastruktura chybí, nebo kde je špatně navržená. S daty z výzvy Do práce na kole tak pracuje například Ostrava nebo Brno.

Vizuál k Do práce na kole 2022 vytvořila uznávaná výtvarnice Eliška Podzimková.

Výsledky Cykloměsta roku, Cyklozaměstnavatele roku i hlavní pravidelnostní kategorie zveřejníme po Závěrečném večírku s vyhlášením Květnové výzvy, který se uskuteční 16. června v Elpíčku na Palmovce.

CykloRank Česko 2024: druhý ročník analýzy má své výsledky Cyklodoprava

CykloRank Česko 2024: druhý ročník analýzy má své výsledky

CykloRank Česko 2024: druhý ročník analýzy má své výsledky
Zastavte vraždy dětí. Jak se z Amsterdamu stalo hlavní město cyklistiky Cyklodoprava

Zastavte vraždy dětí. Jak se z Amsterdamu stalo hlavní město cyklistiky

Zastavte vraždy dětí. Jak se z Amsterdamu stalo hlavní město cyklistiky
11 tipů pro zimní cyklistiku Bezpečnost

11 tipů pro zimní cyklistiku

11 tipů pro zimní cyklistiku
Výzvu pořádá
Generální partneři
Národní partneři
Partneři
Hlavní mediální partner
Mediální partneři