Květnová výzva Do práce na kole 2022 zná své výherce i rekordy - Do práce na kole

Květnová výzva Do práce na kole 2022 zná své výherce i rekordy

Květnová výzva Do práce na kole 2022 zná své výherce i rekordy
24. 6. 2022, 10 min. čtení

Pořádající spolek AutoMat symbolicky zakončil 12. ročník Květnové výzvy Do práce na kole a ocenil výherce v jednotlivých kategoriích. Slavnostní vyhlášení proběhla a probíhají v 45 městech po celé republice. Pražské vyhlášení se uskutečnilo 16. června v baru Elpíčku a pro účastnice a účastníky si AutoMat připravil nejen diplomy a krásné hmotné ceny, ale i bohatou tombolu a živou hudbu. 

Letošní Květnová výzva Do práce na kole přilákala téměř 25 000 nadšenkyň a nadšenců pro bezmotorový pohyb. Ti se po celý měsíc přepravovali (nejen) z práce a do práce pěšky, na kole či poklusem. Společně tak překonali 6,3 milionů kilometrů a ušetřili tak přes 800 tun CO2 ve srovnání se stejnými cestami vykonanými autem.

Výzva podporuje všechny možné formy bezmotorové dopravy – kola, koloběžky, běh, chůzi, skejt nebo brusle. Cesty na kole v číslech stále převládají, a to 1,5 x více proti pěším,” říká koordinátorka výzvy Dominika Lenthárová. „Ve výzvě Do práce na kole nejde o počty kilometrů, ale celkově o změnu pohledu na dopravu ve městech a naše vlastní dopravní návyky. Cílem je zamyslet se nad tím, jak náš každodenní výběr dopravního prostředku ovlivňuje nejen naši fyzickou i psychickou kondici, ale i veřejný prostor,“ dodává Dominika Lenthárová. Na závěrečném večírku spolu s ostatními organizátory z AutoMatu poděkovala všem, kteří přispívají ke zdravějším a příjemnějším městům. Anonymizovaná data o jejich trasách pomáhají městům získat přehled o tom, kudy se jejich obyvatelky a obyvatelé dopravují a jakou infrastrukturu k tomu přirozeně využívají. Data Do práce na kole už takto využívají např. v Ostravě nebo v Brně.

Cyklozaměstnavatel roku

Naším dalším cílem je také motivovat zaměstnavatele, aby pro své zaměstnance a kolegy vytvářeli lepší podmínky pro aktivní mobilitu,” dodává Dominika Lenthárová. Více než 73 % účastníkům výzvy platí startovné jejich zaměstnavatelé. Do práce na kole pro ně představuje nenáročný a zábavný teambuilding, který propojí lidi napříč firmou. V rámci výzvy se také každoročně nominují kandidáti na titul Cyklozaměstnavatel Do práce na kole. Tím se letos stalo multidisciplinární vědecké centrum CEITEC VUT z Brna. V rámci akce Do práce na kole jezdí v CEITECu VUT už 7 let, letos měli 43 účastníků, postavili 13 týmů a můžou se chlubit průměrnou pravidelnost květnové aktivní dopravy 73 %.  Mohou se pochlubit např. kolárnami, sprchami, cyklostojany před budovou a natočili i skvělé propagační video na podporu cyklistiky.

Pražským Cyklozaměstnavatelem se stala ČSOB, pobočka Radlická. Tam mají sprchy, kolárny, stojany na sdílená kola před budovou a pořádají i cyklo firemní výjezdy (např. na Ještěd).

Obě oceněné firmy získaly workshop od spolku AutoMat a evropskou certifikaci pro Cyklozaměstnavatele.

Josef Šedivý jako zástupce Cyklozaměstnavatele roku 2022, Praha

Cykloměsto roku

Další pravidelnou kategorií výzvy je pak Cykloměsto Do práce na kole. K němu letos přibyla i nová kategorie Cykloskokan roku. „Tou chceme ocenit města, která dokázala za poslední rok až dva ujít velký kus cesty v podpoře udržitelné dopravy. Výsledky oznámíme v září v rámci Evropského týdne mobility,” vysvětluje koordinátorka výzvy. Zástupci oceněných měst vyrazí na jaře 2023 s partnerským FlixBusem a AutoMatem na inspirativní exkurzi do Mnichova.

Ne nejdál, ale pravidelně

Hlavní kategorií výzvy Do práce na kole je pak Pravidelnost týmů. Organizátoři v každém zapojeném městě z týmů, které splnily limit pravidelnosti na 66 % aktivních cest, vylosovali vítězné týmy, které obdržely ceny od partnerů. V národní kategorii Pravidelnosti AutoMat ocenil 25 vylosovaných týmů, které splnily 66% pravidelnost. Získaly startovné pro celý tým do Květnové výzvy 2023 a také ceny od partnerů výzvy, např. nextbike, AZUB a Loxper. Dále se losovalo 5 ze všech týmů, které zvládly 90% a vyšší pravidelnost. Ty získaly mikiny z limitované edice Do práce na kole s ekologickým potiskem od partnerské firmy MerchYou.

Týmy, které uspěly v losování v Praze

  • Tým NanoTeam z organizace Ústav experimentální medicíny AV ČR, v. v. i. (pravidelnost 85,5 %)
  • Tým MRS tým A z organizace ČVUT v Praze (pravidelnost 98,5 %)
  • Tým Haškováci z organizace GfK Czech (pravidelnost 98,4 %)
  • Tým Karmelitánky z organizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (pravidelnost 90,7 %)
  • Tým Svačináři z organizace Seznam.cz, a.s. (pravidelnost 75,7 %)

Vylosované týmy získaly mix cen – čelenky od Bjež, ceny od bikera, od spolku AutoMat startovné do dalšího ročníku Květnové výzvy zdarma, vstupenky do Divadla v Dlouhé, slevu 30 % na nákup u AZUBu a poukaz na víno ve Znojmě.

Rekordní výkony

Výkonnostní kategorie tzv. Zelené kilometry se sice neoceňuje cenami, přesto ji spolek AutoMat vyhlašuje. Impozantní výkony některých borců a borkyň totiž stojí za pozornost a mohou motivovat ostatní.

Zelené kilometry ČR

Ženy: pěšky nebo poklusem

  1. místo:  657,9 km, Markéta Škvárová, z městského úřadu Rakovník

Muži: Pěšky nebo poklusem

  1. místo: 1 351,2 km, Roman Motl z Osramu Ostrava

Ženy: na kole

  1. místo: 3 164,1 km, Ila z firmy Tajmac – ZPS, Otrokovice

Muži: na kole

  1. místo: 5 231,6 km, Petr Krpeš ze Siemens Mobility, s. r. o., Praha

Zelené kilometry Praha

Ženy: pěšky nebo poklusem

  1. místo:  595,6 km Gábi Godovská ze spolku AutoMat
  2. místo: 542,7 km Michaela Tůmová z W.A.G. payment solutions, a. s.
  3. místo: 533,4 km Helena Švrčková z Dopravního podniku hl. m. Prahy

Muži: pěšky nebo poklusem

  1. místo: 1 155,5 km Věroslav Studničný z Kooperativa pojišťovna, a. s.
  2. místo 612 km Martin V. z Capgemini Czech Republic
  3. místo: 518,8 km Tomáš Vejvančický z Subterra

Ženy: na kole

  1. místo: 2 135,5 km Kateřina Bouzková z Institutu Klinické a Experimentální medicíny
  2. místo 2023,6 km Gábina Kraupnerová z Metrostav Development a. s.
  3. místo 1790,9 km Diana Brennerová z Komerční banky

Muži: na kole

  1. místo: 5 231,6 km Petr Krpeš z Siemens Mobility, s. r. o.
  2. místo: 3 516,0 km Jarda Beran z 2N TELEKOMUNIKACE, a. s.
  3. místo: 2 562,5 km Martin Hanuška z PRAGOPROJEKT

Květnem to nekončí

Nejdůležitější ale je, že většina účastníků a účastnic hodlá u udržitelné a aktivní dopravy zůstat. Ze Závěrečného dotazníku, který vyplnilo přes 6 000 respondentů*ek vyplývá, že 21 % z nich chce pokračovat s menší intenzitou, 58 % chce pokračovat ve stejné míře s jakou jezdili v květnu a 20 % chce dokonce ještě přidat. Jen 1 % z těch, kteří odpověděli, už s kolem, chůzí nebo poklusem do příští výzvy končí. Díky!

A nekončí ani úsilí spolku AutoMat, který celý rok usiluje o lepší podmínky pro zdravou a šetrnou dopravu ve městě, za přátelštější veřejný prostor a za propojování komunit. Další velkou akcí spolku budou 17. září sousedské slavnosti Zažít město jinak, které se ve spolupráci se stovkami dobrovolníků a dobrovolnic uskuteční na cca 170 místech po celém Česku.

7 mýtů, které stále panují ohledně car-free měst carfree

7 mýtů, které stále panují ohledně car-free měst

7 mýtů, které stále panují ohledně car-free měst
Cykloměsto rok poté: Co plánuje Hradec Králové v oblasti udržitelné mobility? Cykloměsto

Cykloměsto rok poté: Co plánuje Hradec Králové v oblasti udržitelné mobility?

Cykloměsto rok poté: Co plánuje Hradec Králové v oblasti udržitelné mobility?
Největší vědecký projekt v dějinách Česka Cyklozaměstnavatelem 2024 Cyklozaměstnavatel

Největší vědecký projekt v dějinách Česka Cyklozaměstnavatelem 2024

Největší vědecký projekt v dějinách Česka Cyklozaměstnavatelem 2024
Výzvu pořádá
Generální partneři
Národní partneři
Partneři
Hlavní mediální partner
Mediální partneři