Květnová výzva Do práce na kole 2022 zná své výherce i rekordy - Do práce na kole

Květnová výzva Do práce na kole 2022 zná své výherce i rekordy

Květnová výzva Do práce na kole 2022 zná své výherce i rekordy
24. 6. 2022

Pořádající spolek AutoMat symbolicky zakončil 12. ročník Květnové výzvy Do práce na kole a ocenil výherce v jednotlivých kategoriích. Slavnostní vyhlášení proběhla a probíhají v 45 městech po celé republice. Pražské vyhlášení se uskutečnilo 16. června v baru Elpíčku a pro účastnice a účastníky si AutoMat připravil nejen diplomy a krásné hmotné ceny, ale i bohatou tombolu a živou hudbu. 

Letošní Květnová výzva Do práce na kole přilákala téměř 25 000 nadšenkyň a nadšenců pro bezmotorový pohyb. Ti se po celý měsíc přepravovali (nejen) z práce a do práce pěšky, na kole či poklusem. Společně tak překonali 6,3 milionů kilometrů a ušetřili tak přes 800 tun CO2 ve srovnání se stejnými cestami vykonanými autem.

Výzva podporuje všechny možné formy bezmotorové dopravy – kola, koloběžky, běh, chůzi, skejt nebo brusle. Cesty na kole v číslech stále převládají, a to 1,5 x více proti pěším,” říká koordinátorka výzvy Dominika Lenthárová. „Ve výzvě Do práce na kole nejde o počty kilometrů, ale celkově o změnu pohledu na dopravu ve městech a naše vlastní dopravní návyky. Cílem je zamyslet se nad tím, jak náš každodenní výběr dopravního prostředku ovlivňuje nejen naši fyzickou i psychickou kondici, ale i veřejný prostor,“ dodává Dominika Lenthárová. Na závěrečném večírku spolu s ostatními organizátory z AutoMatu poděkovala všem, kteří přispívají ke zdravějším a příjemnějším městům. Anonymizovaná data o jejich trasách pomáhají městům získat přehled o tom, kudy se jejich obyvatelky a obyvatelé dopravují a jakou infrastrukturu k tomu přirozeně využívají. Data Do práce na kole už takto využívají např. v Ostravě nebo v Brně.

Cyklozaměstnavatel roku

Naším dalším cílem je také motivovat zaměstnavatele, aby pro své zaměstnance a kolegy vytvářeli lepší podmínky pro aktivní mobilitu,” dodává Dominika Lenthárová. Více než 73 % účastníkům výzvy platí startovné jejich zaměstnavatelé. Do práce na kole pro ně představuje nenáročný a zábavný teambuilding, který propojí lidi napříč firmou. V rámci výzvy se také každoročně nominují kandidáti na titul Cyklozaměstnavatel Do práce na kole. Tím se letos stalo multidisciplinární vědecké centrum CEITEC VUT z Brna. V rámci akce Do práce na kole jezdí v CEITECu VUT už 7 let, letos měli 43 účastníků, postavili 13 týmů a můžou se chlubit průměrnou pravidelnost květnové aktivní dopravy 73 %.  Mohou se pochlubit např. kolárnami, sprchami, cyklostojany před budovou a natočili i skvělé propagační video na podporu cyklistiky.

Pražským Cyklozaměstnavatelem se stala ČSOB, pobočka Radlická. Tam mají sprchy, kolárny, stojany na sdílená kola před budovou a pořádají i cyklo firemní výjezdy (např. na Ještěd).

Obě oceněné firmy získaly workshop od spolku AutoMat a evropskou certifikaci pro Cyklozaměstnavatele.

Josef Šedivý jako zástupce Cyklozaměstnavatele roku 2022, Praha

Cykloměsto roku

Další pravidelnou kategorií výzvy je pak Cykloměsto Do práce na kole. K němu letos přibyla i nová kategorie Cykloskokan roku. „Tou chceme ocenit města, která dokázala za poslední rok až dva ujít velký kus cesty v podpoře udržitelné dopravy. Výsledky oznámíme v září v rámci Evropského týdne mobility,” vysvětluje koordinátorka výzvy. Zástupci oceněných měst vyrazí na jaře 2023 s partnerským FlixBusem a AutoMatem na inspirativní exkurzi do Mnichova.

Ne nejdál, ale pravidelně

Hlavní kategorií výzvy Do práce na kole je pak Pravidelnost týmů. Organizátoři v každém zapojeném městě z týmů, které splnily limit pravidelnosti na 66 % aktivních cest, vylosovali vítězné týmy, které obdržely ceny od partnerů. V národní kategorii Pravidelnosti AutoMat ocenil 25 vylosovaných týmů, které splnily 66% pravidelnost. Získaly startovné pro celý tým do Květnové výzvy 2023 a také ceny od partnerů výzvy, např. nextbike, AZUB a Loxper. Dále se losovalo 5 ze všech týmů, které zvládly 90% a vyšší pravidelnost. Ty získaly mikiny z limitované edice Do práce na kole s ekologickým potiskem od partnerské firmy MerchYou.

Týmy, které uspěly v losování v Praze

  • Tým NanoTeam z organizace Ústav experimentální medicíny AV ČR, v. v. i. (pravidelnost 85,5 %)
  • Tým MRS tým A z organizace ČVUT v Praze (pravidelnost 98,5 %)
  • Tým Haškováci z organizace GfK Czech (pravidelnost 98,4 %)
  • Tým Karmelitánky z organizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (pravidelnost 90,7 %)
  • Tým Svačináři z organizace Seznam.cz, a.s. (pravidelnost 75,7 %)

Vylosované týmy získaly mix cen – čelenky od Bjež, ceny od bikera, od spolku AutoMat startovné do dalšího ročníku Květnové výzvy zdarma, vstupenky do Divadla v Dlouhé, slevu 30 % na nákup u AZUBu a poukaz na víno ve Znojmě.

Rekordní výkony

Výkonnostní kategorie tzv. Zelené kilometry se sice neoceňuje cenami, přesto ji spolek AutoMat vyhlašuje. Impozantní výkony některých borců a borkyň totiž stojí za pozornost a mohou motivovat ostatní.

Zelené kilometry ČR

Ženy: pěšky nebo poklusem

  1. místo:  657,9 km, Markéta Škvárová, z městského úřadu Rakovník

Muži: Pěšky nebo poklusem

  1. místo: 1 351,2 km, Roman Motl z Osramu Ostrava

Ženy: na kole

  1. místo: 3 164,1 km, Ila z firmy Tajmac – ZPS, Otrokovice

Muži: na kole

  1. místo: 5 231,6 km, Petr Krpeš ze Siemens Mobility, s. r. o., Praha

Zelené kilometry Praha

Ženy: pěšky nebo poklusem

  1. místo:  595,6 km Gábi Godovská ze spolku AutoMat
  2. místo: 542,7 km Michaela Tůmová z W.A.G. payment solutions, a. s.
  3. místo: 533,4 km Helena Švrčková z Dopravního podniku hl. m. Prahy

Muži: pěšky nebo poklusem

  1. místo: 1 155,5 km Věroslav Studničný z Kooperativa pojišťovna, a. s.
  2. místo 612 km Martin V. z Capgemini Czech Republic
  3. místo: 518,8 km Tomáš Vejvančický z Subterra

Ženy: na kole

  1. místo: 2 135,5 km Kateřina Bouzková z Institutu Klinické a Experimentální medicíny
  2. místo 2023,6 km Gábina Kraupnerová z Metrostav Development a. s.
  3. místo 1790,9 km Diana Brennerová z Komerční banky

Muži: na kole

  1. místo: 5 231,6 km Petr Krpeš z Siemens Mobility, s. r. o.
  2. místo: 3 516,0 km Jarda Beran z 2N TELEKOMUNIKACE, a. s.
  3. místo: 2 562,5 km Martin Hanuška z PRAGOPROJEKT

Květnem to nekončí

Nejdůležitější ale je, že většina účastníků a účastnic hodlá u udržitelné a aktivní dopravy zůstat. Ze Závěrečného dotazníku, který vyplnilo přes 6 000 respondentů*ek vyplývá, že 21 % z nich chce pokračovat s menší intenzitou, 58 % chce pokračovat ve stejné míře s jakou jezdili v květnu a 20 % chce dokonce ještě přidat. Jen 1 % z těch, kteří odpověděli, už s kolem, chůzí nebo poklusem do příští výzvy končí. Díky!

A nekončí ani úsilí spolku AutoMat, který celý rok usiluje o lepší podmínky pro zdravou a šetrnou dopravu ve městě, za přátelštější veřejný prostor a za propojování komunit. Další velkou akcí spolku budou 17. září sousedské slavnosti Zažít město jinak, které se ve spolupráci se stovkami dobrovolníků a dobrovolnic uskuteční na cca 170 místech po celém Česku.

Společenský klub proti lycře: Chvála slowbikingu

Společenský klub proti lycře: Chvála slowbikingu

Ve světě, kde je rychlost často nejvyšší hodnotou, dokonce i pokud jde o cyklistiku, se v ulicích měst po celém světě odehrává tichá revoluce: vzestup slowbikingu, tedy cyklistiky, která není…
Do školy na kole, pěšky a bezpečně. Co si můžeme vzít ze školních ulic celého světa?

Do školy na kole, pěšky a bezpečně. Co si můžeme vzít ze školních ulic celého světa?

„Zdá se, že se nic nemění, dokud se to najednou nestane,“ píše Duncan Green ve své knize How Change Happens. Strmý nárůst tzv. školních ulic po celém světě v posledních…
9 způsobů, jak podpořit kolegy a kolegyně, aby jezdili do práce na kole

9 způsobů, jak podpořit kolegy a kolegyně, aby jezdili do práce na kole

Bezmotorová doprava do práce vás činí šťastnějšími, zdravějšími a také šetří životní prostředí i vaše peníze. A vy to víte. Jak ale přesvědčíte kolegy, aby do toho šlápnuli taky? Mělo…
Výzvu pořádá
Generální partneři
Národní partneři
Partneři
Hlavní mediální partner
Mediální partneři