8 jednoduchých, vědecky podložených způsobů, jak podpořit své duševní zdraví - Do práce na kole

8 jednoduchých, vědecky podložených způsobů, jak podpořit své duševní zdraví

8 jednoduchých, vědecky podložených způsobů, jak podpořit své duševní zdraví
14. 5. 2024, 6 min. čtení

Přinášíme pár tipů, které můžete začít praktikovat hned teď a získat tak kontrolu nad svým vlastním životem. Ve světě, který se točí bez ohledu na vaše pocity, jde o velmi mocné nástroje. Jaké to jsou?

Samozřejmě platí, že základem je dostatek kvalitního spánku a pravidelný pohyb. Pak jsou tu ale další, nepříliš známé postupy jako doplňování hořčíku či noření se do ledové vody. Co dalšího osvědčeného pro vás věda má?

1. Travte více času v přírodě

Existuje obrovské množství důkazů o tom, že pobyt v přírodě snižuje hladinu stresu, zlepšuje náladu i celkové zdraví. Například víme, že pohled na dokonalé tvary květin, hor, vod a dalších přírodních prvků vyvolává více alfa vln ve vašem mozku. A ty jsou přímo spojené s relaxací. A pokud vám povinnosti nedovolí vyrazit do lesa, doporučí odborníci alespoň dostatečné větrání a aromaterapii s použitím lesních vůní.

2. Naslouchejte ptačímu zpěvu

Třeba při práci a ve sluchátkách, když nemáte jinou možnost. Jakkoliv to zní bláznivě, studie dokazují, že pobyt v přítomnosti ptáků zlepšuje lidem náladu. Ještě lepší efekt pocítíte při pobytu v přírodě. A třeba si udělejte z ptačího švitoření nahrávku pro případ, že budete mít zrovna den blbec.

Ptačí zpěv je pro duši balzám

3. Omezte konzumaci polotovarů a hotových jídel

Asi vám nemusíme říkat, že mražená pizza a hranolky pro vás nejsou dobré. Výzkumy ale ukazují, že lidé, jejichž dieta sestává převážně z takových jídel, a to včetně limonády, cukrovinek, energetických tyčinek a ovocných jogurtů, mají o 44 % vyšší riziko deprese a o 48 % vyšší riziko úzkosti.

4. Naboostujte hormony štěstí

Produkci serotoninu můžete podpořit vitamíny, minerály, mastnými kyselinami, bílkovinami. A také meditací. Pořádnou dávku dopaminu si zajistíte tak jednoduchou věcí, jako je dokončení rozdělaného úkolu. A pokud máte psa, máte dvojnásobnou kliku. Věda totiž ví, že interakce s domácím mazlíčkem spouští produkci oxytocinu, který nás zbavuje stresu.

5. Udělejte si kolem sebe pořádek

Uklízení vás diagnostikované deprese nezbaví. Ale přesto vám s ní ale může pomoci. „Budete se cítit méně vyčerpaní, zvýšíte svou produktivitu a výrazně zlepšíte kvalitu svého života, pokud se naučíte, jak si zařídit pořádek,“ říká Joseph Ferrari, profesor psychologie na DePaul University a uznávaný odborník na nepořádek a dezorganizaci. A náš vědecky podložený tip na začátek? Při přemítání o tom, co vyhodit a co ne, třiďte věci očima. Studie totiž dokazují, že k věcem, kterých se dotýkáme, máme tendenci více přilnout.

Pořádná čistka ve vašem šatníku vám pomůže vyčistit i hlavu

6. Naplánujte si výlet

Dovolená je pro vaše mentální zdraví balzámem. Ale co když vám chybí čas anebo peníze? Nezoufejte, ukázalo se totiž, že pouhé plánování či uvažování o výletu zvyšuje subjektivní pocit štěstí.

7. Šlápněte do pedálů

Vaší mentální kondici svědčí jakýkoliv pohyb. Přesto je cyklistika jednou z nejlepších fyzických aktivit pro zlepšení nálady. „Náš výzkum ukazuje, že děti, které si jednou týdně vyjedou na kole, vykazují vyšší úroveň duševní spokojenosti,” říká kognitivní vědkyně Ester Walker, manažerka výzkumného programu v neziskové organizaci pro podporu mládeže Outride.

Jak se zbavit splínu? Vyrazte na projížďku

Ona a další vědci stále pracují na tom, aby zjistili, proč je pro vás jízda na kole tak dobrá, ale může to mít co dočinění se všemi dovednostmi výkonných funkcí, které potřebujete ke koordinaci svých pohybů a navigaci kolem překážek, které vám zkříží cestu.

8. Zkuste světelnou terapii

Ač na to v květnu nechceme myslet, sezónní deprese nám hrozí všem. Vědci stále zkoumají proč, ale převládající teorií je, že zimní dny narušují náš biologický rytmus, který startuje každý den s ranním světlem. Chodit na terapii a věnovat se svým koníčkům pomáhá podle odborníků sezónní depresi zmírnit. Vyzdvihují také výhody světelné terapie, tak proč ji nevyzkoušet.

Líbí se vám, co v AutoMatu děláme a chcete podpořit naše úsilí o lepší města pro všechny a městskou cyklistiku? Přidejte se k našim podporovatelům a nakrmte AutoMat jakoukoliv částkou. 

Jízda na kole je dovednost, kterou by měl ovládat každý. A měla by být každému dostupná, říká Šárka Kašpárková Do školy na kole

Jízda na kole je dovednost, kterou by měl ovládat každý. A měla by být každému dostupná, říká Šárka Kašpárková

Jízda na kole je dovednost, kterou by měl ovládat každý. A měla by být každému dostupná, říká Šárka Kašpárková
7 nečekaných výhod cyklistiky pro lidi ve věku 60+ Inspirace

7 nečekaných výhod cyklistiky pro lidi ve věku 60+

7 nečekaných výhod cyklistiky pro lidi ve věku 60+
Výzva Do práce na kole svědčí produktivitě i nižší nemocnosti Cyklozaměstnavatel

Výzva Do práce na kole svědčí produktivitě i nižší nemocnosti

Výzva Do práce na kole svědčí produktivitě i nižší nemocnosti
Výzvu pořádá
Generální partneři
Národní partneři
Partneři
Hlavní mediální partner
Mediální partneři