"Přeci nepůjdu takovou rovinku pěšky" říká herec Josef Pejchal

„Přeci nepůjdu takovou rovinku pěšky,“ říká herec a nadšený cyklista Josef Pejchal

„Přeci nepůjdu takovou rovinku pěšky,“ říká herec a nadšený cyklista Josef Pejchal
2. 3. 2017

Herec Východočeského divadla v Pardubicích Josef Pejchal, známý také jako doktor Adam Suk z Ordinace v růžové zahradě nebo jako český hlas Benedicta Cumberbatche ve filmu Doctor Strange, jezdí na kole po celý rok. Soutěže Do práce na kole se bude letos účastnit už poněkolikáté. A už se těší, že do jeho sbírky triček s motivy akce přibude další. Sešli jsme se před představením, na které Pepa dorazil jak jinak než na kole.


Víš, že Pardubice byly jedním z prvních měst zapojených do soutěže Do práce na kole?

Jasně, sám se akce účastním hned od začátku. Přišlo mi to jako skvělý nápad. Udělali jsme v divadle tým a za ten jsme jezdili.

Jaké jste měli výsledky?

Já to do práce nemám moc daleko, asi 1,7 km, takže v kategorii výkonnost jsem neměl moc velkou šanci. A s pravidelností je to u herců taky trochu problematické. Hrajeme jen některé dny v týdnu taky jezdíme na zájezdy nebo se učíme texty doma. Já jezdím na kole po celý rok, ale během květnové soutěže je ta motivace samozřejmě ještě vyšší. Jsem rád, že postupem času přibyl druhý tým a že se do toho pustili další kolegové.

Co považuješ za úspěch?

Dobrý výsledek je už samotná účast. I když chápu, že některá města nejsou pro cyklisty tak přátelská jako Pardubice. My tu máme celkem slušné cyklostezky a ideální terén. Pardubice byly dokonce vyhlášeny Hlavním městem cyklistiky pro rok 2014.

Jezdit na kole jsi začal až během angažmá v pardubickém divadle?

Pocházím ze Šumavy a byl jsem zvyklý na kopce. Když jsem přišel do Pardubic a viděl tu „placku“, tak jsem si říkal, že přeci nebudu chodit tak dlouhou rovinku pěšky. Vzal jsem si kolo a od té doby jezdím. Dostanu se tak rychle do práce a navíc se protáhnu.

Jaké máš kolo?

Jezdím na kole, které jsem si přivezl ještě z Krumlova. Pořád je na něm co opravovat, musí se udržovat, vycentrovávat a já nejsem v tomhle ohledu příliš zručný. Takže je spokojený i můj opravář kol. Až tohle doslouží, tak si pořídím jiné, ale rozhodně do něj nechci investovat moc peněz. Tady v Pardubicích je hodně cyklistů, hodně kol a tím pádem hodně zlodějů kol.

Tobě už někdy kolo ukradli?

Mně zatím ne. Jen jednou mi ukradli světla, která jsem si tam naivně nechal. Toho zloděje mi bylo akorát líto, že kvůli takové drobnosti musel krást. Teď si ale světýlka beru radši s sebou, mám je v kapse.

Je něco, co ti jízdu do práce na kole komplikuje?

V zimě je trochu problém s neudržovanými cyklostezkami. Ty bývají zaházené odhrnutým sněhem a nikdo neřeší, že lidé chtějí jezdit do práce na kole po celý rok. A taky mi vadí neopravované výtluky při krajích silnic, kde jezdí cyklisti. Kdyby byly takové výmoly uprostřed, tak by je kvůli autům řešili mnohem dříve.


Co tě na jízdě na kole nejvíc baví?

Baví mě, že se nemusím vázat na městskou dopravu nebo jiné prostředky. Po představení můžu ještě zůstat v divadelním klubu, po sportu zase posedím s přáteli a pak jen sednu na kolo a jsem hned doma. Hodí se to i brzo ráno, když jedu pracovně do Prahy. Kolo nechávám u nádraží a do Prahy jezdím vlakem. Dělá to tak spousta lidí. Jinak stojany jsou i po městě, takže není problém.

Bereš kolo jako praktický dopravní prostředek nebo jako sport?

Na delší štreky nemám úplně čas, takže na kole jezdím spíš za jinými sporty – hokejem, fotbalem nebo volejbalem. Navíc je to příjemná rozcvička. Ale jezdíme celá rodina a vedeme k tomu i děti. Snažíme se, aby viděly, že sport k životu patří a že cyklistika je to nejjednodušší a nejpraktičtější, co se tady v Pardubicích nabízí.

Už máš pro letošek sestavený tým?

Vypadá to zase na dva týmy, ve kterých budou soutěžit jak herci a herečky, tak další zaměstnanci divadla.

Jaké máte cíle pro letošní ročník Do práce na kole?

Soutěžíme spíš v týmech mezi sebou, než abychom si mysleli na nějaké čelní umístění. Před dvěma lety jsem měl to štěstí, že jsem tady v Pardubicích předával ceny pro nejúspěšnější týmy, jednotlivce i zaměstnavatele. Takže jsem viděl, že to, co u nás ujel celý tým, tak u nich zvládl jeden člověk. Nemáme tedy velké ambice ani šance ☺. Jen bych byl rád, aby byl náš tým alespoň o jedno místo lepší než ten druhý. To je moje soukromá motivace. Také bych si přál, aby se soutěž pořád rozšiřovala a aby se jí účastnilo víc lidí – což se daří. Přijde mi to jako dobrá cesta, jak propagovat cyklistiku, zdravější životní styl a jak šetřit životní prostředí. Takže držím palce všem účastníkům, ať už na kolech, koloběžkách, bruslích, handbicích a tak dále!

Díky za rozhovor a jsme zvědaví na vaše umístění!

 

 

Autorka: Anna Kociánová
Foto: Filip Kocián

Přijměte Květnovou výzvu Do práce na kole už teď. Pořiďte si poukaz na startovné

Přijměte Květnovou výzvu Do práce na kole už teď. Pořiďte si poukaz na startovné

Namotivujte sebe nebo své blízké k pravidelnému pohybu na kole, koloběžce, pěšky nebo poklusem! Vyhecujte kolegyně nebo kolegy, kamarády nebo příbuzné a pojďte do toho spolu s více než 25…
Výzkum AutoMatu: Lidé na kolech chtějí oddělené pásy, cyklopruh je lepší než nic

Výzkum AutoMatu: Lidé na kolech chtějí oddělené pásy, cyklopruh je lepší než nic

Přes 1 200 respondentů*tek se na jaře zapojilo do online průzkumu vnímání cyklistické infrastruktury z hlediska bezpečnosti, který realizoval AutoMat. Hodnocení se týkalo šestnácti opatření integrovaných na silnici od žádného…
CykloRank Česko 2023: Podíleli jsme se na nástroji, který hodnotí top města pro cyklisty*ky

CykloRank Česko 2023: Podíleli jsme se na nástroji, který hodnotí top města pro cyklisty*ky

Online magazín Městem na kole publikoval výsledky žebříčku CykloRank Česko 2023. Cílem žebříčku je poskytnout objektivní pohled na stav cyklistické infrastruktury v českých městech. Jedinečný projekt vznikl v partnerství mezi magazínem…
Výzvu pořádá
Generální partneři
Národní partneři
Mediální partneři