Reakce města na měnící se potřeby obyvatel a jejich požadavků na veřejný prostor, souvisejících především s udržitelnou mobilitou a klimatickou změnou, důraz na bezpečnou infrastrukturu pro všechny účastníky provozu a strategické plánování při budování nové. To jsou jen některé z faktorů, které ovlivňovaly rozhodování o historicky prvním držiteli titulu Cykloskokan roku.
„My se na budování příjemného města pro všechny soustředíme dlouhodobě. O to víc nás těší, že si toho naši obyvatelé a obyvatelky všímají. V loňském roce jsme realizovali např. volnočasový spot podél cyklotras, plánujeme také rozsáhlou rekonstrukci Masarykova náměstí, která počítá i s vodními prvky a novým sjednoceným městským mobiliářem včetně cyklostojanů,” říká starosta slovácké metropole Stanislav Blaha.
Cyklistika je v Uherském Hradišti běžným a hojně využívaným způsobem dopravy. Výzvy Do práce na kole se místní obyvatelé a obyvatelky účastní pravidelně a na možnost rekreační cyklistiky láká město i turisty, včetně těch zahraničních. Bezpečnost cyklistů, chodců, ale také bezbariérovost veřejných prostor a možnost pohodlně kombinovat jednotlivé způsoby dopravy jsou jedny z nejdůležitějších priorit vedení radnice. Se Správou železnic, která ve městě chystá rozšíření železničního koridoru, jednají zastupitelé také o zajištění mimoúrovňového křížení železniční, cyklistické a automobilové dopravy pro větší bezpečnost a pohodlí všech účastníků nejen městského, ale i meziměstského provozu.
„Velmi oblíbeným dopravním prostředkem se u nás stala sdílená kola, které mohou obyvatelé a obyvatelky využívat prvních 15 minut na účet města. To nám určitě pomáhá snižovat počet aut v ulicích. Když se podíváme na záměry pro následující roky, vidíme, že investice do cyklostezek a cyklotrasy mezi budoucími investicemi jednoznačně dominují. Máme ale také připravený zcela nový a efektivnější systém fungování městské hromadné dopravy, abychom lidem pohyb po městě co nejvíce zjednodušili,” říká místostarosta města Jaroslav Zatloukal.
Pro větší komfort cyklistů nainstalovalo město v uplynulých letech na hlavních cyklotepnách také tzv. Stojany pro cyklistovu duši, neboli servisní stojany. „To se také setkalo s velmi pozitivním ohlasem,” dodává Blaha. Společně s titulem Cykloskokan roku 2022 získává Uherské Hradiště od spolku AutoMat účast na odborné exkurzi do Mnichova na jaře 2023.
Vítězem ankety o Cykloměsto Do práce na kole se letos opět staly Otrokovice. Protože pravidla ale třetí vítězství jednoho města v řadě neumožňují, přivítal Spolek AutoMat šesté největší město Zlínského kraje v Síni slávy. Spolek AutoMat titulem Cykloměsto oceňuje města, která se starají o cyklistickou a chodeckou infrastrukturu. Využívá přitom data z kampaně Do práce na kole. V Otrokovicích se květnové výzvy Do práce na kole rok co rok účastní stále větší počet obyvatel. Mezi pravidelnými účastníky nechybí ani starostka Otrokovic Hana Večerková, která nevynechala žádný z ročníků.
„Účast ve výzvě lidi nastartuje k tomu, aby po jejím skončení jezdili i mimo soutěž. A to je z mého pohledu ten nejdůležitější efekt. Proto výzvu podporuji a jezdím samozřejmě taky,“ říká s úsměvem starostka. Doprovodné akce na poli dopravy jsou součástí řady opatření a aktivit, které město dlouhodobě realizuje. „Máme spoustu dalších plánů na zlepšení infrastruktury tak, aby umožňovala bezpečnou jízdu cyklistům i pohyb chodcům. Jde zejména o další rozšíření sítě cyklostezek, opravy chodníků a tras pro pěší i místa pro odpočinek na cestách. V některých lokalitách nám situaci komplikují majetkoprávní vztahy, ale to nás v žádném případě neodradí od hledání dalších řešení,“ říká Hana Večerková.
Květnová výzva Do práce na kole bude pro Otrokovice příští rok jubilejní. Ve městě se bude slavit desáté výročí účasti. „Pro nás výzva rozhodně není o výkonnosti, ceníme si především pravidelnosti. Neméně podstatné je také budování týmového ducha, kdy se hlásí celé kolektivy, které táhnou za jeden provaz a vzájemně se podporují. To vše pak přispívá k budování zdravého města, kde lidé rádi sportují a využívají alternativní způsoby dopravy,“ vysvětluje Renáta Krystyníková, otrokovická cyklokoordinátorka a vedoucí odboru dopravně-správního Městského úřadu Otrokovice. K udržitelné dopravě se jako cyklokoordinátorka staví především z hlediska odpovědnosti vůči budoucnosti. „Důležité je zapojovat i děti. Kola a koloběžky vidíme stát u škol i školek. Pro budoucnost našich měst bude zásadní právě to, jaké návyky svým dětem vštípíme,“ zdůrazňuje Renáta Krystyníková.
Město Otrokovice také jako první v rámci České republiky přijalo strategii „Vize 0“ a každý rok ji také vyhodnocuje. „Zaměřujeme se na zranitelné účastníky provozu, monitorujeme situaci a snažíme se odstraňovat místa nehod. Snažíme se dosáhnout toho, že do roku 2035 nechceme mít na našem území žádná, ani lehká zranění. A počet nehod nám skutečně klesá,” říká cyklokoordinátorka. Důležitou součástí strategie jsou také tzv. měkká opatření. Mezi ně patří např. Dětská policie, kdy děti společně s policisty kontrolují provoz. Edukované děti pak aktivně pomáhají měnit i návyky dospělých.
Report z předávání titulu Cykloměsto Do práce na kole 2022 najdete tady.