Kde se milovníci bicyklů mají nejlépe? To záleží na několika proměnných: od infrastruktury přes životní prostředí až po kulturu. Toto jsou podle magazínu Discerning Cyclist ta nejlepší místa po celém světě, kam můžete vzít své kolo na městské dobrodružství.
Kde tedy najdete „nejlepší cyklotrasy na světě“? Níže uvádíme 12 nejlepších míst, včetně některých notoricky známých cyklistických měst i některých, která byste možná nečekali…
První místo v tomto seznamu zaujímá nizozemské město, ale možná ne to, které jste očekávali… Utrecht byl podle Luko’s Global Bicycle Cities Index 2022 první mezi těmi nejpřívětivějšími pro cyklisty na světě.
Kolem 51 procent obyvatel Utrechtu jsou každodenní cyklisté. Je tu přes 415 km cyklistických tras, spousta parkovacích míst pro kola a město je také domovem první nizozemské oficiální cyklostezky, která byla otevřena v roce 1885 (!) na Maliebaanu. Po nejfrekventovanější trase Utrechtu jezdí každý den 33 000 cyklistů a 56 % obyvatel a obyvatelek navštěvuje centrum města na kole, což z něj činí nejoblíbenější způsob dopravy.
Utrecht už má spoustu cyklotras a skvělý přístup obyvatel k cyklistice, ale i tak stále investuje do vylepšení. Město zavádí chytrou dopravní signalizaci, vyhrazené rychlé pruhy pro elektrokola a rozšiřuje počet parkovacích míst pro kola na rekordní úroveň.
Kola jsou upřednostňována před auty a místní politici mají za cíl do roku 2030 zdvojnásobit využívání cyklistické dopravy do práce.
Kodaň pravidelně vede seznamy nejlepších světových cyklistických měst a není vůbec těžké pochopit proč.
62 % cest obyvatel Kodaně do práce nebo do školy je na kole a lidé v dánském hlavním městě ujedou na kole každý den téměř 1,5 milionu kilometrů. To jsou opravdu působivé statistiky, které umožnila vynikající cyklistická infrastruktura.
Více než 45 USD na hlavu představují investice do cyklistické infrastruktury, které se vynakládají na stovky kilometrů cyklostezek, z nichž mnohé jsou odděleny od jízdních pruhů pro auta a chodníků pro bezpečný zážitek z jízdy na kole.
V současné době se Kodaň může pochlubit více než 350 kilometry obrubníkem oddělených cyklistických stezek, 22 kilometry silničních cyklopruhů a 47 km mimouličních zelených cyklistických tras vedoucích přes parky a zelené plochy.
Město plánuje do roku 2026 tuto nabídku rozšířit o 70 km cyklistických stezek a 67 km zelených tras, takže to nejlepší v tomto už tak úžasném městě pro cyklistiku teprve přijde.
Když se řekne cyklistická města, pravděpodobně se vám vybaví Amsterdam. Pojďme se podívat na to, proč je nizozemské hlavní město tak skvělé.
Uvádí se, že v Amsterdamu je více kol než lidí. Město se v lednu 2023 dostalo na titulní strany celosvětových médií, když otevřelo podvodní garáž pro jízdní kola obsluhující centrální železniční stanici, která nabízí levné a bezpečné parkování pro 7 000 jízdních kol. Amsterdam také rozšiřuje svou již tak působivou cyklistickou infrastrukturu přidáváním nových tras, rozšířováním stávajících cyklostezek, výstavbou nízkorychlostních cyklistických ulic a přepracováním hlavních křižovatek tak, aby poskytovaly více chráněného prostoru pro cyklisty.
Amsterdam má přibližně 515 kilometrů vyhrazených cyklostezek a stejně jako všechna velká nizozemská města určil „cyklistické státní úředníky“, aby pomohli síť udržovat a zlepšovat. Cyklostezky v Amsterdamu mají speciální semafory pro cyklisty a někdy jsou dokonce fyzicky oddělené od silnice a chodníku. Obvykle jsou jednosměrné, ale existují i dvouproudé cyklostezky.
Štrasburk je dlouhodobě nejlepším francouzským cyklistickým městem. Proč?
Štrasburk má svou městskou cyklistickou síť zcela vymazlenou a město svou strategii rozšířilo i na další oblasti cyklodopravy včetně modernizace, povzbuzování nových uživatelů kol, rozšiřování cyklistických dálnic na předměstí a propagaci výhod nákladních kol.
Kolo je nejoblíbenější formou dopravy ve Štrasburku a skvělý způsob, jak si prohlédnout jeho skvosty, ať už jste místní, dojíždějící do práce, nebo turista/ka, který chce prozkoumat všechny památky.
Díky 600 km cyklostezek pokrývajících celou městskou oblast Štrasburku je zde spousta míst, kam se můžete na kole vydat. Město je hodnoceno jako nejvíce přátelské k cyklistům ve Francii a čtvrté v celé Evropě, podporované obrovskou cyklistickou kulturou ve všech oblastech života.
Cyklostezky procházejí městskými oblastmi, podél kanálů, přes parky a zeleň a další, takže není důvod, proč se na město ze sedla nepodívat.
Zůstaneme ve Francii, ale tentokrát zamíříme do hlavního města, které zažilo dramatickou proměnu, jak vysvětluje video níže:
Cyklisté v Paříži se dříve museli dělit o své jízdní pruhy s autobusy, nyní však francouzské hlavní město získává mnohem více vyhrazených cyklostezek, včetně chráněných pruhů na Champs-Elysées. Tato nová cyklistická opatření přinesla úžasné výsledky, přičemž cyklisté tvoří v některých oblastech nejvyšší procento dopravy a pařížské děti jezdí na kolech více než kdy předtím.
Od roku 2015 do roku 2020 se v rámci pařížského cyklistického plánu investovalo 150 milionů eur do cyklostezek, čímž se zdvojnásobil jejich počet a obnovil se zájem Pařížanů o cyklistiku. Nyní, na příštích pět let, si město klade za cíl udělat z Paříže „100% cyklistické město“, investuje do infrastruktury, řešení parkování a zlepšení cyklistického ekosystému.
Tento plán naváže na současných 1 000 km cyklopruhů a 300 km cyklostezek, které jsou již ve městě k dispozici.
Další na řadě je Oslo, kde ani severské klima lidi na kolech nezastaví.
Oslo je skvělým příkladem překonávání náročných povětrnostních podmínek a poskytuje skvělé příležitosti pro cyklistiku. V roce 2017 byla auta z velké části městského centra Osla vykázána a investovalo se do zklidnění dopravy v celém městě a odstranění více než tisícovka parkovacích míst ve prospěch cyklistiky a chůze.
Oslo má spoustu malebných cyklistických tras, které vás dopraví mezi centrem města a krásnou norskou krajinou.
Od roku 2015 Oslo otevřelo 50 km cyklostezek, odstranilo 4 250 parkovacích míst a snížilo rychlostní limity, takže téměř dvě třetiny silniční sítě jsou pod 30 km/h, díky čemuž je město mnohem přívětivější pro cyklisty.
Toto francouzsky mluvící kanadské město zažívá strmý vzestup městské cyklistiky.
V roce 2017 si Montreal zvolil za starostku Valérii Plante, která měla spoustu nápadů ohledně cyklistické infrastruktury a investic do veřejné dopravy, což vedlo k odvážným krokům zaměřeným na cyklistiku. Funguje zde prosperující cyklistická kultura a infrastruktura se jen zlepšuje.
Projekt REV, Réseau express vélo, který má být dokončen v tomto desetiletí, je projekt cyklostezky o délce 184 km, který spojuje různé body zájmu ve městě a doplní zhruba 80 km chráněných cyklostezek, které jsou již k dispozici.
Zbytek sítě tvoří 1 001 km cyklotras, z nichž mnohé jsou k dispozici po celý rok – ať už padá sníh, nebo svítí slunce.
• V roce 2020 v Montrealu jezdilo na kole 1,1 milionu lidí
• V roce 2020 používalo ve městě kolo jako dopravní prostředek 600 000 lidí, což je o 42 procent více než v roce 2015
• Většina montrealských cyklistů jsou víkendoví jezdci
Další francouzské město na seznamu! Zde je důvod.
Bordeaux se snaží protlačovat cyklistiku jako preferovaný způsob dopravy a nedávný zákaz vjezdu aut na historický most Pont de Pierre byl obrovským milníkem, který umožnil 20% nárůst cyklistické dopravy v oblasti. Městská správa navíc pokračuje v omezování aut, takže vývoj zde se rozhodně vyplatí sledovat.
V Bordeaux je asi 200 km cyklistických stezek nabízejících krásné trasy. Existuje však prostor pro zlepšení, protože většinu tvoří jen namalované pruhy a nikoli chráněné cyklostezky a nejen místní a obyvatelé a obyvatelky doufají v lepší cyklistické spojení s více příměstskými oblastmi.
Další severské hlavní město na seznamu – tentokrát míříme do Finska.
Helsinky si kladou za cíl být nejlepším světovým městem pro udržitelnou dopravu a pracují na zlepšení svého již tak velkého podílu lidí, kteří se po městě pohybují na kole.
Ve finském hlavním městě je živá cyklistická komunita, což prospívá celkovému rozvoji města. Lidé jezdí na kole po celý rok, a to navzdory skutečnosti, že oblíbený systém sdílení kol ve městě v mrazivých zimních měsících nefunguje.
Finské hlavní město má více než 1200 km cyklistické infrastruktury a 20 km cyklistických dálnic – s dalšími 140 plánovanými km – a zaměřuje se na centrální koridory silnic s prioritou cyklistů.
Americký Portland miluje cyklisty a cyklisté milují Portland.
Portland je skvělé město pro cyklistiku, ať už jste rezident či rezidentka dojíždějící do práce nebo turista či turistka, kteří touží prozkoumat jej na dvou kolech. Má rozsáhlý systém cyklistických tras a podporuje cyklistickou kulturu prostřednictvím různých akcí, od cyklistického festivalu Pedalpalooza po Portland’s World Naked Bike Ride pro dobrodružnější jezdce!
Portland má kilometry chráněných cyklostezek, krásné parky k prozkoumání a fantastické cyklistické trasy přes některé z nejznámějších čtvrtí.
Jeho síť zahrnuje téměř 650 km cyklostezek, včetně 160 km zelených stezek a víceúčelových cest. Většina obyvatel Portlandu bydlí do 400 metrů od cyklostezky!
Dále se vydáme možná překvapivě do hlavního města Kolumbie, které v posledních letech dosahuje obrovských úspěchů pokud jde o městskou cyklistiku.
I když je v Bogotě stále velmi silná automobilová doprava, zaslouží si čestné uznání za úspěchy, kterých dosáhla při zlepšování své cyklistické kultury.
Bogota se stala světově známou popularizací ciclovía, akce, která se koná každou neděli a při níž je téměř 100 km ulic města uzavřeno pro auta, což umožňuje občanům objevovat je na kole nebo pěšky.
Více než polovina všech bogotských domácností má alespoň jedno kolo a k dispozici je také spousta městských kol k zapůjčení.
Celoměstská cyklistická síť Bogoty zahrnuje více než 600 km ulic – což je jedna z největších na světě a nejrozsáhlejší v Latinské Americe. Během pandemie covidu vytvořila starostka Claudia López, sama vášnivá cyklistka, 84 km dočasných jízdních pruhů, které umožňovaly cestovat na kole s dodržováním bezpečných rozestupů, z nichž většina zůstala.
Město si vytyčilo za cíl přidat 280 km cyklostezek do konce roku 2024 a doufá, že 50 % cest bude uskutečněno na kole nebo alternativní dopravou, jako jsou koloběžky.
• V roce 2017 se více než 9 % cest v Bogotě uskutečnilo na kole a v roce 2020 se to vyšplhalo na 13 %.
• Více než 50 % všech bogotských domácností má alespoň jedno kolo
• Bogotské týdenní ciclovías se zúčastňují přibližně 2 miliony lidí, přibližně 20 % populace
Pojďme se podívat, co cyklistům nabízí americké město Minneapolis.
Lidé v Minneapolis v americké Minnesotě se hojně věnují cyklistice. Město bylo restrukturalizováno tak, aby jim vyhovovalo, s kilometry cyklostezek a krásných tras k prozkoumání.
Minneapolis je jedním z nejlepších cyklistických měst v USA a může se pochlubit třetím nejvyšším pětiletým průměrem dojíždění na kole ve velkých amerických městech podle sčítání lidu z roku 2017.
Minneapolis má přes 150 km cyklopruhů, 160 km mimo ulice a stezek pro cyklisty a 25 km chráněných cyklostezek, takže je snadné pochopit, proč je jízda na kole jedním z nejoblíbenějších způsobů dopravy po městě.
Má se za to, že je to New York, který se chlubí 2 170 km cyklotras. Bohužel to není úplně vypovídající, pouze 200 km z toho je jízdních pruhů na ulici chráněných fyzickou bariérou před motoristy a je vzácné najít přímou trasu, která by vedla zcela nebo dokonce většinou po cyklostezkách – takže ve městě, které je stále tak plné aut, to znamená, že jízda na kole v New Yorku může být stále poměrně nepříjemná a nebezpečná.
Chcete také město, které si své cyklisty hýčká? Zkuste to s námi během Zářijové výzvy a pomozte nám zviditelnit důležitost městké cyklistiky a pro ni potřebné infrastruktury i ve vašem městě. Dejte svým zastuptelům a zastupitelkám vědět, že je pro vás udržitelná doprava důležitá a pro ně by měla také. Registrujte se a pojeďte v tom s námi alespoň po dobu dvou zářijových týdnů.