Ve své minimalistické, ale útulné kanceláři přijal zástupce našeho LABu Lukáš Řádek, náměstek primátorky města spolu s vedoucím oddělení koncepce a strategie mobility Petrem Schillerem. Ten je ve své funkci poměrně čerstvě, stejně jako celé jeho oddělení. Vedení města, které je nyní v polovině svého mandátu, se netají ambicí dotáhnout k realizaci proměnu Velkého Náměstí a Komenského ulice. Podle Lukáše Řádka je jeho současný stav doslova katastrofální. Slouží totiž hlavně jako parkoviště.
A právě to chce náměstek primátorky změnit. Sdílená zóna pro chodce, cyklisty i automobily, zeleň, nové osvětlení či zázemí pro konání akcí. Nejen tyto prvky přináší nový koncept studie rekonstrukce Velkého náměstí. “Naším cílem je, aby veřejný prostor lépe sloužil všem,” zahajuje naši diskuzi. Nyní už mají za sebou fázi participace s veřejností, kdy pořádali debaty a ankety ohledně toho, co by si občané a občanky přáli. “Na konci volebního období chceme mít vydané stavební povolení,” říká Řádek. I když přiznává, že se svým úsilím naráží i na nevoli lidí, kteří teskní po levném benzínu a možnosti parkovat kdykoliv a kdekoliv. Věříme ale, že se prostranství před impozantní katedrálou Sv. Ducha podaří získat důstojnější charakter hodný 21. století.
Protože tu ale pracují s dopravními daty a sociologickými průzkumy, vědí hradečtí, že ty nespokojené hlasy jsou prostě jen více slyšet a daří se jim prosazovat opatření směřující k ještě vyššímu podílu udržitelné mobility v celkové skladbě dopravy. Už nyní je Hradec Králové pokud jde o využívání kol k pohybu po městě na celorepublikové špičce a může se chlubit i cykloinfrastrukturou, o které si například v Praze můžeme zatím nechat jenom zdát.
Zvyšuje se tu počet výpůjček sdílených kol nextbike, jejichž provoz město silně podporuje. „Město, ale také Královéhradecký kraj a Nadační fond Škoda auto u mechanických kol podporuje jízdu 15 minutami zdarma. Aktuálně připravujeme integraci s MHD, kde držitelé Městské karty s ročním časovým jízdným budou mít 30 minut zdarma,” říká Schiller. Díky nové vizuální identitě a novým 250 kolům (včetně 30 elektrokol) v městských barvách se sdílená kola stala místním „cool trendem”. „Kvalita služby včetně moderního a špičkového vizuálu je pro vnímání této přirozené dopravy a také zacházení s koly zásadní,” pokračuje pan náměstek. Dalším krokem v této oblasti je teď v rámci projektu URBACT – Beyond the Urban zavést stanoviště sdílených kol do okolních obcí. První tak lze očekávat v obci Vysoká nad Labem a Běleč nad Orlicí.
Příprava na co možná nejudržitelnější budoucnost zahrnuje samozřejmě také školy a vzdělávání dětí. “Město Hradec Králové nově zpracovalo školní plány mobility pro čtyři základní školy,” vysvětluje vedoucí koncepce. Dle navržených opatření si město nyní nechá zpracovat projektovou dokumentaci na nové úschovny kol. Obdobně bude postupovat při realizaci stavebních opatření na dopravní infrastruktuře s cílem zvýšení bezpečnosti v dopravě. U ZŠ J. Gočára pak vznikla, zatím na zkoušku, první školní ulice. „I když byl pan ředitel původně skeptický, nakonec je spokojený a zavedené opatření zvyšující bezpečnost před ZŠ chválí. Společně chceme, aby děti v Hradci vyrůstaly v bezpečném prostředí a učily se, že pohyb je přirozenou součástí každodenního života.” říká Řádek. Školní plány mobility nezapomínají ani na měkká opatření, mezi které patří vzdělávací a osvětové projekty.
Pro město se bude stavět v pořadí již třetí parkovací dům, kterému nechybí zelená střecha. Parkovací dům na Slezském předměstí se bude stavět na stávajícím parkovišti, kde je nedostatek parkovacích míst. Ta jsou podle obou pánů největší překážkou ve snaze zavádět cykloobousměrky, protože rezidenti nechtějí o svá parkování přijít. Nicméně i v této oblasti jsou tu optimističtí. „I když se někdy setkáváme s odporem, věříme, že otevřený dialog je klíčem k dosažení kompromisu.“, dodává Řádek.
„Náš volební program je postaven na progresivních principech, a i když se setkáváme s výzvami i problémy, v praxi vidíme skutečné pozitivní změny,” říká pan náměstek a posílá nás podívat se na cykloobousměrku ve Škroupově ulici. Nedaleko přibyly cyklo stojany a najdeme i plácek, který tu vznikl zklidněním dopravy. I s pomocí taktického urbanismu hodlá radnice křižovatku Škroupova a Průmyslová a navazující veřejný prostor dále kultivovat. Odtud pak pokračujeme na novou lávku pro pěší a cyklisty u Aldisu a chvilku si opravdu připadáme jako v Kodani.
Jednou z novinek je i připravovaná úprava území v blízkosti nového všesportovního stadionu pod hradeckými lízátky. Cílem je celkové zvýšení atraktivity veřejného prostoru, čemuž má pomoci doplnění nových volnočasových aktivit i samotné dovybavení prostoru mobiliářem. Současně se připravuje i bike park v lesoparku na největším Moravském předměstí, kde město má zájem umístit zpevněný pump track, který bude určen pro širokou veřejnost od začátečníků až po pokročilé jezdce.
„Ano, za dva roky bychom rádi byli takovou ochutnávkou Kodaně a za další čtyři se jí chceme vyrovnat úplně,” přikyvuje pan náměstek s úsměvem. Z jeho tónu je sice cítit lehká nadsázka, my bychom ale městu přáli, aby si udrželo správně našlápnutý směr a drajv. Počet lidí všeho věku, které jsme v hradeckých ulicích viděli využívat cyklistickou infrastrukturu, tomu ostatně nasvědčuje.
Líbí se vám, co v AutoMatu děláme? Podpořte nás a nakrmte AutoMat jakoukoliv částkou. Děkujeme.