Že jsou Otrokovice tradiční baštou městských cyklistů, opět potvrdilo účastnictvo letošní Květnové výzvy, které vyplňovalo naši anketu, i nástroj CykloRank Česko. Ten jsme při hodnocení přátelskosti našich měst pro pěší a cyklisty/ky letos využili již podruhé. Vznikl ve spolupráci magazínu Městem na kole, výzvy Do práce na kole a spolku Plzeň na kole a jde o analýzu množství a kvality cyklistické infrastruktury ve 127 českých městech nad 10 tisíc obyvatel. Z kombinace obojího vyplynulo, že na prvním místě v letošní anketě skončil Hradec Králové a Otrokovice byly druhé.
Jenže protože Hradec získal titul v roce 2023, letos se přesunul do Síně slávy, ze které se po dvou letech naopak na špičku našeho žebříčku vrátily právě Otrokovice. Tato rošáda jen potvrdila, že měst, která mají v oblasti infrastruktury pro bezmotorovou dopravu co dohánět, je v České republice stále dost a ta, která září, jejich obyvatelstvo dokáže ocenit. Pravidlem také bývá, že právě v těchto městech jde vedení radnic v bezmotorové dopravě samo příkladem. V Otrokovicích na nádraží nás vítá důležitá postava místní udržitelné mobility, koordinátorka Květnové výzvy ve Zlíně a Otrokovicích, Jana Vybíralová z iniciativy CykloZlín.
Společně se přesouváme na městský úřad, cestou obdivujeme místní oddělenou cykloinfrastrukturu i cyklostojany před obchody, i přes prosincové počasí nás čas od času míjejí lidé na kolech. Na radnici se potkáváme se starostkou Otrokovic Hanou Večerkovou a tiskovou mluvčí Lenkou Vaculovou. „Jsme moc rády, že se nám podařilo najít termín našeho setkání ještě před koncem roku, i když to bylo jen tak tak,” směje se Vaculová. Otrokovická cyklokoordinátorka, vedoucí městského odboru dopravně-správního a cyklosrdcařka Renáta Krystyníková bohužel v předvánočním chaosu nemá ani minutu navíc.
Hana Večerková nás ujišťuje, že titul Cykloměsto 2024 pro Otrokovice rozhodně neznamená, že s budováním cykloinfrastruktury končí. „Problém jsou pro nás velmi svazující normy, které nepřipouštějí žádné výjimky, pokud jde o oddělené cyklostezky a například jejich křížení se silnicí,” říká. „Lidé chtějí prostě jet tou nejkratší cestou,” přikyvuje Lucie Rýzlerová, vedoucí výzvy Do práce na kole. „Normy cílí na vyšší bezpečnost, což je správné, ale v praxi tím často dochází spíše k opaku. Vybudovanému vychýlení se lidé vyhnou a zkrátí si trasu přímou cestou,” dodává Vaculová s tím, že normy jsou čím dál tím přísnější. Další problém jsou podle Večerkové vlastnické vztahy. “Teď máme rozjeté 3 projekty na cyklostezky, ale jsme stále ve fázi projektů a jednání s vlastníky pozemků a Dopravním inspektorátem,” dodává.
Ale abychom se dostali i k něčemu pozitivnímu: “Letos v rámci projektu Pohni městem, což je participativní rozpočet, zvítězilo nasvícení cyklostezky na Zlín od sídliště Trávníky. Jezdí tudy mnoho lidí do práce, ať už z Otrokovic do Zlína, nebo obráceně. Osvětlení se bude realizovat v příštím roce a bude na solární pohon. Nahradí tak veřejné osvětlení, které v úseku není. Tím se stane trasa bezpečnější pro chodce i cyklisty. A z toho máme opravdu radost,” říká starostka. Paní Vybíralová přikyvuje, že pro něj hlasovala i ona. A Vaculová dodává, že projektů zaměřených na cyklo bylo ve hře více. „Lidé jsou v Otrokovicích na cyklodopravu zvyklí a hojně ji využívají. Máme také novou cyklomyčku, kterou si lidé prohlasovali loni a letos jsme ji realizovali.”
„Také místní firmy podporují naše cyklistické akce, např. naši tradiční cyklojízdu Otrokovice – Dubnice nad Váhom,” pokračuje paní starostka. „Pro zkušené týmy je to možnost, jak si nerušeně užít jízdu necelých 100 km po silnici. Berou to spíš jako závod. Je to ale moc pěkná akce, kterou si užijí i hobby cyklisté a my jsme rádi za každou příležitost, kdy můžeme pozvat lidi do sedla,” vysvětluje. Otrokovice se jako každé město potýkají s dopravními špičkami. „Ti, co preferují jízdu na kole, jsou doma rychleji, než ti co jedou autem. Tomu nahrává velikost našeho města i skutečnost, že leží na rovině,” dodává. Ocenění Cykloměsto roku dámy z otrokovické radnice samozřejmě těší. „Moc si toho vážíme. Osobně jsem moc ráda, že naši občané reagují na výzvu, nechají auto doma a cestují do práce pěšky, poklusem anebo na kole,” usmívá se paní starostka.
“Už delší dobu máme požádáno o evropskou dotaci z Integrované teritoriální investice Zlínské aglomerace na dopojení Baťova cyklostezkou a doufáme, že ho budeme moci co nejdříve realizovat,” dodává Večerková. Důvodů pro podporu cyklodopravy je ale i v Otrokovicích mnohem více. Jízda na kole pomáhá řešit také otázku veřejného zdraví. „A když to vezmeme kolem a kolem, kdyby v každé domácnosti bylo místo jednoho auta jedno kolo, bylo by to mnohem veselejší i pokud jde o oblast parkování. Města mají svoje limity a buď budeme mít zelené plochy, kde se lidé budou potkávat a děti si hrát, nebo vybetonovaná parkoviště,” uzavírá Vaculová s lehkým popíchnutím do stále se zvyšujícího počtu evidovaných vozidel ve městě.
Líbí se vám, co v AutoMatu děláme? Podpořte nás a nakrmte AutoMat jakoukoliv částkou. Děkujeme.