V půlce října se zástupci čtyř českých měst, spolku AutoMat a také několik novinářů vrátilo z exkurze do Dánska. Tam si prohlédli nejrůznější příklady řešení veřejného prostoru a (cyklo)infrastruktury a setkali se s odborníky na dopravu ať už ze strany města, neziskovek nebo konzultačních a projekčních společností.
Exkurze byla odměnou za úspěch v soutěži o Cykloměsto roku 2019. Tu spolek AutoMat vyhlásil letos poprvé jako jednu z kategorií oblíbené výzvy Do práce na kole. Nejvíc bodů právě za zapojení do květnové akce, ale také v rámci hodnocení samotných účastníků získal Rožnov pod Radhoštěm, následovaný Otrokovicemi, Zlínem a Pardubicemi.
Zástupci měst navštívili v rámci exkurze dánský Aarhus, kde se setkali s Martinem Løvem Simonsenem z odboru dopravy a infrastruktury, a poté Kodaň. Tam je čekali přednášky a debaty s koordinátorkou projektu Cycling Superhighways a organizacemi Cycling without Age, Copenhagenize Consulting a Cycling Embassy of Denmark.
„V Aarhusu jsme si povídali třeba o tom, jak se jim mezi lety 2010 a 2016 podařilo zvýšit intenzitu cyklodopravy o 30 %. V Kodani nás zaujalo např. to, že 75 % lidí, co jezdí na kole, jezdí i v zimě. K tomu přispívá i fakt, že když napadne sníh, jako první se čistí cyklostezky,” říká Michal Lehečka z AutoMatu.
Spolek AutoMat pak připravil pro účastníky exkurze několik komentovaných procházek. Hlavními garanty programu byli Vratislav Filler a Michal Lehečka z Laboratoře udržitelného urbanismu a Jan Haruda, vedoucí projektu Do práce na kole.
„Odbornou exkurzi pro zástupce měst považuji za skvělou příležitost se zamyslet nad věcmi, které se nám mohou zdát v našem prostředí nereálné. Chápu to jako inspiraci a možnost lépe porozumět svému okolí, vystrčit hlavu a rozhlédnout se kolem sebe. Zkušenosti z dalších zemí a také zážitek na vlastní kůži namíchali inspirativní mix k dalšímu rozvoji českých měst. Pro všechny zúčastněné je to velká motivace k další práci,“ popisuje Jan Haruda.
Celá akce vznikla ve spolupráci s Velvyslanectvím Dánského království v ČR pod záštitou pana velvyslance Ole Frijs-Madsena a dopravcem FlixBus. FlixBus je dálkový dopravce, pro kterého je udržitelná mobilita stěžejním tématem a který se do roku 2030 zavázal k uhlíkové neutralitě. Exkurzi pořádal spolek AutoMat (organizátor výzvy Do práce na kole a sousedských slavností Zažít město jinak).
Výstupy včetně videí a podrobnějších článků od spolku AutoMat, ale také zúčastněných novinářů, budou publikovány během několika dní.
Fotogalerii z exkurze najdete na našem Flickru.