7 nečekaných výhod cyklistiky pro lidi ve věku 60+ - Do práce na kole

7 nečekaných výhod cyklistiky pro lidi ve věku 60+

7 nečekaných výhod cyklistiky pro lidi ve věku 60+
26. 3. 2024, 10 min. čtení

Jezdit na kole se nezapomíná. I když jste od školy neseděli v sedle, není příliš pozdě na to začít. Proč? Cyklistika má pro seniory mnoho benefitů, které by vás možná ani nenapadly. Od zdravotních přínosů včetně zpomalení procesu stárnutí, přes snížení pravděpodobnosti pádů v každodenním životě, až po zlepšení duševního zdraví a celkové pohody.

1. Cyklistika svědčí duševnímu zdraví

Stejně jako to fyzické, může se vaše duševní zdraví s věkem zhoršovat. I v seniorském věku můžete čelit řadě nových výzev. Riziko kognitivních degenerativních onemocnění se bohužel zvyšuje s věkem, stejně jako nuda a osamělost, které mohou vést k depresi a úzkosti. Jízda na kole vás dostane ven a dodá dávku vitamínu D a čerstvý vzduch. Sluneční záření je jediný přirozený způsob, jakým lidské tělo získává vitamín D. Ten pomáhá zlepšit náladu a snižuje hladinu stresu. Spánek a duševní zdraví jsou úzce propojeny, špatný spánek přispívá k rozvoji psychiatrických poruch. Potíže se spánkem jsou jednou z hlavních stížností seniorů. Pohyb venku na čerstvém vzduchu může zlepšit kvalitu i kvantitu spánku. Podle výzkumu Black Dog Institute stačí aktivní pohyb po dobu osmi týdnů, aby došlo k výraznému zmírnění deprese.

2. Posílíte svůj imunitní systém

Jízda na kole může pomoci vašemu imunitnímu systému bojovat proti nepříjemným neduhům. Brzlík je zodpovědný za imunitní buňky těla (tzv. T buňky). Od 20 let věku se brzlík zmenšuje a náš imunitní systém tak slábne každý rok o 2–3 %. Ve středním věku se brzlík zmenší zhruba na 15 % své původní velikosti. Studie Aging Cell na 125 aktivních cyklistech ve věku 80 let zjistila, že jejich imunitní systém je silný, protože produkují tolik T buněk jako dvacetiletí. Fyzická aktivita, jako je jízda na kole, může pomoci tělu vyplavit bakterie z plic a dýchacích cest, což snižuje pravděpodobnost nachlazení nebo chřipky. Zvýšení tělesné teploty při cvičení také zabraňuje růstu bakterií a bojuje proti infekci.

Elegantní důchodce s jízdním kolem

Nikdy není pozdě šlápnout do pedálů

3. Zpomalíte proces stárnutí

S postupujícím věkem je normální ztrácet svalovou hmotu. Schopnost našich svalů stahovat se se snižuje kvůli tuku a pojivové tkáni. Když senioři přestanou být aktivní, rychlost úbytku svalové hmoty se zrychlí a rychleji stárnou. Ve studii, která porovnávala zdraví cyklistů ve věku 55 až 79 let se skupinou zdravých necyklistů stejného věku, byli cyklisté zdravější. Zachovali si svalovou hmotu a sílu ve srovnání s těmi, kteří na kole nejezdili, a udržovali si stabilní hladiny tělesného tuku s lepšími hladinami cholesterolu. Muži ve skupině cyklistů měli také vyšší hladinu testosteronu. Cyklistika může prodloužit váš život snížením rizika chronických onemocnění. Podle britské studie s 260 000 dospělými snížili ti, kteří jezdili na kole, riziko úmrtí ze všech příčin o 40 % a riziko rakoviny a srdečních chorob o 45 %. Cyklistika je také formou intenzivní aktivity, která chrání délku telomer. Zkrácené telomery způsobují stárnutí buněk. Pravidelné cvičení může ušetřit buňkám až devět let.

Studie zdravotního postižení a rehabilitace lidí s osteoporózou, pacientů s náhradou kolena a lidí s poraněním vazů ukázala, že jejich schopnost jezdit na kole se snižuje o 5 % ročně. Míra poklesu u žen je 1,98krát vyšší než u mužů. Vysoký index tělesné hmotnosti zvyšuje pravděpodobnost bolesti při jízdě o 8 %. Bezpečnou alternativou je přechod z běžného kola na elektrokolo s vestavěným motorem, který pomáhá při šlapání. Když je jízda pro seniora nebezpečná kvůli nerovnému povrchu a podmínkám, může ho vyměnit za rotoped a užívat si jeho zdravotních výhod.

 

Senior a seniorka vedou jízdní kolo

Pobyt na čerstvém vzduchu svědčí tělu i psychice

4. Snížíte riziko rozvoje Alzheimerovy choroby

Výzkum ukazuje, že pohyb může oddálit, ne-li zabránit Alzheimerově chorobě a demenci. Od středního věku by lidé měli cvičit nejen pro své fyzické zdraví, ale také pro své duševní zdraví. Cvičení může snížit hladiny tau, proteinu v mozku spojeného s Alzheimerovou chorobou. Cvičení zvyšuje průtok krve v centru paměti, což může zlepšit pozornost, plánování a organizaci. Příznaky duševních potíží se mohou cvičením zmírnit. Další studie ukázala, že aerobní cvičení zpomaluje změny mozku související s Alzheimerovou chorobou. A dva roky pravidelného cvičení, tréninku mozku a zdravého stravování mohou posílit paměťové funkce.

5. Menší zátěž pro klouby

Pro mnoho seniorů nepřipadá běh nebo dokonce chůze na dlouhé vzdálenosti v úvahu. Obě aktivity mohou zatěžovat opotřebované nebo zraněné klouby, zatímco jízda na kole je cvičení, které na většinu kloubů vyvíjí velmi malý tlak. Chůze může působit silou trojnásobku vaší tělesné hmotnosti na obě kolena, u běhu může jít až pětapůlnásobek. Čím větší váhu nesete, tím více zatěžujete klouby. Cyklistika naproti tomu posiluje kolenní svaly bez traumatizace kloubu. Silnější kolenní sval znamená menší pravděpodobnost zranění. Pacienti s náhradou kolenního kloubu často jezdí na rotopedu, aby zlepšili mobilitu svého nového kolena. Odborníci doporučují cyklistiku také lidem s osteoporózou, protože šlapání posiluje nejen koleno, ale i okolní svaly.

Děda a vnuk v lese s kolem

Cyklistika spojuje napříč generacemi

6. Cyklistika snižuje riziko pádů

Světová zdravotnická organizace odhaduje, že 28–35 % lidí ve věku nad 65 let utrpí minimálně jednou ročně pád. Senioři mají zvýšené riziko pádu kvůli:

–      Zdravotním stavům jako je srdeční onemocnění

–      Poruchám či ztrátě zraku

–      Jiným nemocem, které ovlivňují rovnováhu

Lidé mohou samozřejmě upadnout v každém věku, ale svalová slabost a omezená pohyblivost kloubů zvyšuje u seniorů riziko uklouznutí, pádů a zakopnutí. U starších lidí jsou zranění způsobená pádem vážnější. Senioři mají tenčí kůži, která se snadno pohmoždí a odře, a jejich kosti se častěji lámou, zejména pokud mají osteoporózu. Jízda na kole je ideální cvičení pro zlepšení rovnováhy. Rovnováha vyžaduje, aby mozek přijímal zprávy ze svalů, kloubů, očí a uší a reagoval. Cyklistika je skvělým cvičením pro mozek, protože musí rychle reagovat na změny v okolí. Prospívá i koordinaci pohybů a držení těla, obojí pomáhá s rovnováhou. Jednou z hlavních výhod jízdy na kole je posílení svalů nohou, hýžďových a středu těla, což pomáhá například bezpečně vstát ze židle a zabránit tak pádu.

7. Seznámíte se s novými lidmi

Cyklistika je skvělá společenská aktivita. Mnoho lidí jezdí s partnery nebo jako součást organizovaných skupin. Jedním z nejpalčivějších problémů starších lidí je osamělost. Jakmile lidé opustí zaměstnání, ztratí přátele a známé, se kterými denně komunikovali. Což může to vést k problémům s duševním zdravím způsobeným nudou a osamělostí u seniorů. Cyklistika vám může dát důvod opustit dům a setkat se s dalšími lidmi, kteří mají společný zájem.

Květnová výzva Do práce na kole, pěšky či poklusem je ideální motivací šlápnout do pedálů, i když do práce už nechodíte. Vytvořte tým třeba s rodinou či sousedy a zkuste se v květnu přepravovat převážně na vlastní pohon. Prospějete tak nejen sobě, ale i svému městu a životnímu prostředí. Pojďte do toho s námi a užívejte si radost z udržitelného cestování po městě. 

 

Výzva Do práce na kole svědčí produktivitě i nižší nemocnosti Cyklozaměstnavatel

Výzva Do práce na kole svědčí produktivitě i nižší nemocnosti

Výzva Do práce na kole svědčí produktivitě i nižší nemocnosti
Do školy na kole, pěšky a bezpečně. Co si můžeme vzít ze školních ulic celého světa? Cyklodoprava

Do školy na kole, pěšky a bezpečně. Co si můžeme vzít ze školních ulic celého světa?

Do školy na kole, pěšky a bezpečně. Co si můžeme vzít ze školních ulic celého světa?
9 způsobů, jak podpořit kolegy a kolegyně, aby jezdili do práce na kole Cyklodoprava

9 způsobů, jak podpořit kolegy a kolegyně, aby jezdili do práce na kole

9 způsobů, jak podpořit kolegy a kolegyně, aby jezdili do práce na kole
Výzvu pořádá
Generální partneři
Národní partneři
Partneři
Hlavní mediální partner
Mediální partneři