Stále hledáme způsoby, jak snižovat náš dopad na životní prostředí, říká ředitel Cyklozaměstnavatele roku 2024 - Do práce na kole

Stále hledáme způsoby, jak snižovat náš dopad na životní prostředí, říká ředitel Cyklozaměstnavatele roku 2024

Stále hledáme způsoby, jak snižovat náš dopad na životní prostředí, říká ředitel Cyklozaměstnavatele roku 2024
24. 7. 2024, 7 min. čtení

Letošním celorepublikovým Cyklozaměstnavatelem se stala jesenická firma Ferring-léčiva, a. s. Když jsme se vydali na rozhovor s jejím ředitelem Vadimem Lukaševičem, první, co nás překvapilo, bylo umístění jeho kanceláře hned za recepcí objektu, kde firma sídlí. “Mám tady otevřené dveře a kdokoliv se tu za mnou může zastavit a popovídat si. To je moje filozofie,” vysvětlil nám. A co jsme se dozvěděli o vztahu společnosti k udržitelnosti, dopravě a společenské odpovědnosti? Přečtete si.

Co pro vás znamená ocenění Cyklozaměstnavatel?

Velkou čest, poctu i překvapení. My jsme o titul nijak neusilovali, Květnové výzvy se zúčastníme z nadšení našich zaměstnanců, ale žádnou velkou reklamu si na tom neděláme.

Motivujete své zaměstnance nějakým způsobem k účasti?

To ano. Naše kolegyně z personálního oddělení se toho každý rok chopí a komunikuje výzvu směrem do firmy tak, aby zasáhla co největší počet zaměstnanců a nalákala je.

Ta dvě elektrokola v popředí jsou služební

Máte třeba i nějakou vlastní soutěž?

Každý rok se snažíme přijít s nějakou cenou a každý rok pořádáme tady na louce za areálem tzv. Ferring Day. Tam vyhlašujeme vítěze a cenu slavnostně předáváme. Jde o takové oficiální zakončení Květnové výzvy. Oceňujeme týmy i jednotlivce. Náš letošní vítěz najel nějakých 750 kilometrů. Týmy zase oceňujeme podle pravidelnosti, nikoliv vzdálenosti. A byly tu i takové, které jezdily do práce na kole každý den, za jakéhokoliv počasí.

Před vchodem máte pěkný cyklostojan i s nářadím. Co ještě cyklistům poskytujete?

Ten stojan je poměrně nově zastřešený, což spousta našich lidí oceňuje. Nechtěli si nechávat svá drahá kola na dešti a slunci a tak si je brali do kanceláře. Tak jsme na to zareagovali. Chtěli jsme také přilákat více lidí než jen přesvědčené cyklisty. Je nás 200 a výzvy se účastní zhruba 40 našich zaměstnanců. Takže potenciál je stále velký. Moje vize je, aby tu parkovalo víc kol než aut. Pořídili jsme tedy i firemní elektrokola, které mohou zaměstnanci využívat i osobní účely. Aby si ti, co ještě váhají, mohli vyzkoušet, jak je to příjemné. Samozřejmostí jsou u nás sprchy. Další věc, kterou chceme zavést nejpozději příští rok, je Kolo na operák. Což je název firmy, se kterou jsme se spojili a chceme si tak pořizovat kola pro naše zaměstnance za zvýhodněnou cenu nejen pro dojíždění do práce.

Z titulu Cyklozaměstnavatel Do práce na kole 2024 mají ve Ferring-léčiva radost

Proč je pro vás jako pro firmu důležité, aby lidé jezdili do práce na kole?

Jde o přesvědčení o udržitelnější formě dopravy. Ferring se globálně zavázal k podpoře cílů udržitelného rozvoje OSN. My jsme z celosvětového hlediska mezi těmi pobočkami, které jsou v udržitelnosti nejdál. Počínaje fotovoltaikou, kterou máme na střeše budovy, přes služební vozy, které jsou už několik let výhradně elektrické… A stále hledáme další způsoby, jak snižovat náš dopad na životní prostředí. A protože na našem parkovišti stále vidíme spoustu soukromých aut se spalovacím motorem, zdá se nám kolo v kombinaci s MHD jako perfektní dopravní prostředek. Většina našich zaměstnanců bydlí v blízkém okolí a až na pár výjimek to nemá do práce daleko.

Pozorujete také nějaký vliv udržitelné dopravy na řekněme wellbeing vašich zaměstnanců?

Já věřím tomu, že ve zdravém těle je zdravý duch. A sám to na sobě cítím. Statisticky je věk našich zaměstnanců stále vyšší, tedy stárneme. Zároveň máme strašně nízkou fluktuaci, jde o méně než 1 procento. Jsou tu s námi stejní zaměstnanci, kteří byli před 30 lety u našeho vzniku. K tomu, abychom se udržovali v kondici, je potřeba něco dělat. My aktivní životní styl podporujeme a letos máme program Fit Ferring, v rámci kterého edukujeme naše zaměstnance, jak dobře spát, jíst a hýbat se. Výzva Do práce na kole zapadá do našeho přesvědčení.

Přáním pana Lukaševiče je, aby do práce na kole dojíždělo ještě více lidí

Vy jim tedy jdete sám příkladem…

Ne tak často, jak bych chtěl, ale do práce na kole jezdím.

Co vnímáte jako největší překážku toho, aby to tady vypadalo jako v Kodani, například?

To je dobrá otázka, kterou si často pokládám. Mluví se o tom, že problém je hlavně infrastruktura. Je pravda, že když jsme vyhlásili, že jsme se stali Cyklozaměstnavatelem roku, tak se naši globální kolegové hned ptali, jak dbáme na bezpečnost cest našich zaměstnanců do práce. A protože každý z nich jezdí jinudy, tak na tu otázku zkrátka neznáme odpověď. Další věc je budovaní nějakého dobrého vzorce chování. My máme čtyřicet zaměstnanců, kteří jezdí i bez ohledu na infrastrukturu a ti mohou postupně nakazit i ostatní. Když jim půjdeme naproti i kdyby třeba jen nějakým gestem.

Jak by to gesto mělo vypadat?

Nabídneme jim například to Kolo na operák, účast ve výzvě a také možnost vidět, že ti, kteří na kole jezdí jsou fit, mají dobrou náladu a mají se fajn.

Jakým nejpádnějším argumentem byste mě přesvědčil, proč do toho jít taky?

Je to zábava.

 

Paříž a dalších 5 pět měst, která zavrhla parkování na ulici a nelitují Chůze

Paříž a dalších 5 pět měst, která zavrhla parkování na ulici a nelitují

Paříž a dalších 5 pět měst, která zavrhla parkování na ulici a nelitují
5 výzev městské cyklistiky a jak je překonat cyklistika

5 výzev městské cyklistiky a jak je překonat

5 výzev městské cyklistiky a jak je překonat
Cykloměsto 2024: Titul získaly Otrokovice, Hradec Králové vstupuje do Síně slávy Chůze

Cykloměsto 2024: Titul získaly Otrokovice, Hradec Králové vstupuje do Síně slávy

Cykloměsto 2024: Titul získaly Otrokovice, Hradec Králové vstupuje do Síně slávy
Výzvu pořádá
Generální partneři
Národní partneři
Partneři
Hlavní mediální partner
Mediální partneři