Jak pandemie zažehla evropskou cyklistickou revoluci a jakou šanci Česko propáslo - Do práce na kole

Jak pandemie zažehla evropskou cyklistickou revoluci a jakou šanci Česko propáslo

Jak pandemie zažehla evropskou cyklistickou revoluci a jakou šanci Česko propáslo
6. 10. 2020

Pop-up cyklostezky, snížení rychlosti v celých oblastech města, příspěvek na kolo nebo na cykloservis. To je jen zlomek opatření, která se rozhodla zavést evropská města v souvislosti s pandemií a podporou bezpečné a udržitelné dopravy. Právě potřeba větších rozestupů a zároveň snaha eliminovat přesun cestujících z MHD do aut (kterým by v tom případě kapacitně nestačily komunikace a tvořily by se dlouhé a smradlavé kolony) vedla představitele evropských metropolí k bezprecedentní podpoře cyklodopravy a chůze pěšky. Česko se v zahraničí bohužel zatím příliš neinspirovalo.   

Jaká opatření zavedla čtyři vybraná evropská města a jak pandemie skokově změnila dopravní návyky obyvatel? Přečtěte si článek BBC “Koronavirus: Jak pandemie zažehla evropskou cyklistickou revoluci” nebo alespoň náš “výcuc” níže. A ty z vás, které toto téma zvlášť zajímá, odkazujeme na náš vlastní vele-dlouhý článek na stejné téma.

Od března byla po celé Evropě do cykloinfrastruktury investována více než 1 miliarda eur a nově bylo postaveno 2 300 km cyklostezek. A lidé opravdu více jezdí. Vydrží tento trend i po koronaviru? Uvidíme…

Od března byla po celé Evropě do cykloinfrastruktury investována více než 1 miliarda eur a nově bylo postaveno 2 300 km cyklostezek. A lidé opravdu více jezdí. Vydrží tento trend i po koronaviru? Uvidíme…

Milán:

  • Před cCovidem jezdilo po hlavní nákupní zóně 1 000 cyklistů, dnes 7 000.
  • Vláda přislíbila každému občanu dotaci až 500 eur na nákup nového kola nebo e-skútru.

Paříž:

  • Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku cyklodoprava vzrostla o 27 %. Tu podporuje vláda dotací 50 eur na opravy kol.
  • Na notoricky rušné Rue de Rivoli (která se táhne přes Paříž od východu na západ) jsou nyní po úpravách režimu úseky zcela bez automobilů, jezdí se jen na kolech.
  • Vláda nabízí bezplatné cyklistické lekce.

Brusel:

  • Podél některých nejrušnějších silnic města vzniklo 40 km cyklostezek.
  • Vznikla zóna, kde mají chodci a cyklisté přednost před automobily.
  • V celém městě byly znovu zavedeny rychlostní limity.
  • Ministryně dopravy Elke Van den Brandt napsala obyvatelům dopis, v němž žádala, aby se vyhnuli hromadné dopravě a autům. A zdá se, že i to zabralo: Cyklodoprava vzrostla o 44 %.

Amsterdam:

  • E-bike je nyní nejprodávanějším typem jízdního kola (např. značka e-kol VanMoof prodala za první čtyři měsíce roku 2020 více kol, než v předchozích dvou letech).
  • Roste prodej nákladních kol – od začátku pandemie vzrostl o 53 %.

A Praha?

Praha na jaře zaznamenala rekordní nárůst cyklistů o celých 113 %. Politická reprezentace však nástroje na to, jak tento velký nárůst zachovat i po návratu všech “zalockdownovaných” lidí do oběhu, nenašla. Přes léto nárůst klesl zhruba na polovinu a magistrát pokračuje v plánované agendě doplňování úseků cyklopruhů do ulic, ve kterých se provádí standardní údržba vozovky. Nouzový stav byl využit k vyhrazení parkovacích míst pro key-workery (pro společnost klíčoví pracovnící jako zdravotníci, policisté, hasiči, učitelé…), nejzásadnějším se ale zatím jeví zahájení věcné diskuze o budoucnosti nábřeží skrze dočasnou uzavírku stometrového úseku Smetanova nábřeží. Nehledě na to, zda byla zvýšená poptávka po prostoru pro hosty přilehlých restaurací opodstatněným důvodem, můžeme doufat, že podobně jako v jiných městech celého světa povede tohle drobné provizorium k trvalým změnám ve prospěch bezmotorové dopravy.

zdroj obrázku: RdA Suisse 

Do školy na kole, pěšky a bezpečně. Co si můžeme vzít ze školních ulic celého světa?

Do školy na kole, pěšky a bezpečně. Co si můžeme vzít ze školních ulic celého světa?

„Zdá se, že se nic nemění, dokud se to najednou nestane,“ píše Duncan Green ve své knize How Change Happens. Strmý nárůst tzv. školních ulic po celém světě v posledních…
9 způsobů, jak podpořit kolegy a kolegyně, aby jezdili do práce na kole

9 způsobů, jak podpořit kolegy a kolegyně, aby jezdili do práce na kole

Bezmotorová doprava do práce vás činí šťastnějšími, zdravějšími a také šetří životní prostředí i vaše peníze. A vy to víte. Jak ale přesvědčíte kolegy, aby do toho šlápnuli taky? Mělo…
Doufám, že lidí na kolech bude stále víc, přeje si koordinátorka projektu školníprojekce.cz

Doufám, že lidí na kolech bude stále víc, přeje si koordinátorka projektu školníprojekce.cz

„Na kole se cítím živá a šťastná,” říká Lada Žabenská, která má v pražských kinech Aero, Bio Oko a Světozor na starosti projekce pro školy. Pravidelně se účastní i výzev…
Výzvu pořádá
Generální partneři
Národní partneři
Partneři
Hlavní mediální partner
Mediální partneři