Pop-up cyklostezky, snížení rychlosti v celých oblastech města, příspěvek na kolo nebo na cykloservis. To je jen zlomek opatření, která se rozhodla zavést evropská města v souvislosti s pandemií a podporou bezpečné a udržitelné dopravy. Právě potřeba větších rozestupů a zároveň snaha eliminovat přesun cestujících z MHD do aut (kterým by v tom případě kapacitně nestačily komunikace a tvořily by se dlouhé a smradlavé kolony) vedla představitele evropských metropolí k bezprecedentní podpoře cyklodopravy a chůze pěšky. Česko se v zahraničí bohužel zatím příliš neinspirovalo.
Jaká opatření zavedla čtyři vybraná evropská města a jak pandemie skokově změnila dopravní návyky obyvatel? Přečtěte si článek BBC “Koronavirus: Jak pandemie zažehla evropskou cyklistickou revoluci” nebo alespoň náš “výcuc” níže. A ty z vás, které toto téma zvlášť zajímá, odkazujeme na náš vlastní vele-dlouhý článek na stejné téma.
Od března byla po celé Evropě do cykloinfrastruktury investována více než 1 miliarda eur a nově bylo postaveno 2 300 km cyklostezek. A lidé opravdu více jezdí. Vydrží tento trend i po koronaviru? Uvidíme…
Od března byla po celé Evropě do cykloinfrastruktury investována více než 1 miliarda eur a nově bylo postaveno 2 300 km cyklostezek. A lidé opravdu více jezdí. Vydrží tento trend i po koronaviru? Uvidíme…
Milán:
Paříž:
Brusel:
Amsterdam:
A Praha?
Praha na jaře zaznamenala rekordní nárůst cyklistů o celých 113 %. Politická reprezentace však nástroje na to, jak tento velký nárůst zachovat i po návratu všech “zalockdownovaných” lidí do oběhu, nenašla. Přes léto nárůst klesl zhruba na polovinu a magistrát pokračuje v plánované agendě doplňování úseků cyklopruhů do ulic, ve kterých se provádí standardní údržba vozovky. Nouzový stav byl využit k vyhrazení parkovacích míst pro key-workery (pro společnost klíčoví pracovnící jako zdravotníci, policisté, hasiči, učitelé…), nejzásadnějším se ale zatím jeví zahájení věcné diskuze o budoucnosti nábřeží skrze dočasnou uzavírku stometrového úseku Smetanova nábřeží. Nehledě na to, zda byla zvýšená poptávka po prostoru pro hosty přilehlých restaurací opodstatněným důvodem, můžeme doufat, že podobně jako v jiných městech celého světa povede tohle drobné provizorium k trvalým změnám ve prospěch bezmotorové dopravy.
zdroj obrázku: RdA Suisse