Historicky druhým městem, které získalo titul Cykloskokan Do práce na kole, se letos stala Ostrava. Titul oceňuje město, které v posledním roce až 2 letech udělalo významný pokrok v oblasti cyklodopravy. V pátek 1. prosince převzal ocenění z rukou zástupkyň spolku AutoMat náměstek ostravského primátora pro životní prostředí Aleš Boháč. Dodal, že slezská metropole neusíná na vavřínech a investovat do udržitelné dopravy bude i nadále.
O tom, kdo se stane držitelem ocenění Cykloskokan roku, rozhodují sami účastníci a účastnice Květnové výzvy Do práce na kole na základě dotazníku. Vyplnit jej mohla ale také široká veřejnost. „Ostrava je město, kde se toho v oblasti podpory městské cyklistiky jakožto jedné z forem dopravy v posledních letech dělo skutečně mnoho. Ostrava své reálné kroky i plány velmi dobře komunikuje do médií a směrem k občanům, zapojuje se také do projektů, které pomáhají lidem vyzkoušet si dopravovat se udržitelně, a tím změnit své dopravní návyky,” říká Dominika Lenthárová, vedoucí projektu Do práce na kole ve spolku AutoMat.
První prosincový den předala na ostravském magistrátu cenu do rukou náměstka pro životní prostředí společně s Kateřinou Hulínovou, koordinátorkou měst zapojených do výzvy Do práce na kole. Přivezly také cenu pro Cykloskokana Do práce na kole: servisní cyklostanici od CykloHub. Zapůjčení sčítače pěších a cyklistů na 3 měsíce poskytlo Partnerství, o.p.s. „Titulu Cykloskokan roku Do práce na kole 2023 si velice ceníme a jsme rádi, že naše aktivity a realizace jsou vidět i v národním měřítku. Podnikli jsme velký kus cesty a se stejnou vervou chceme pokračovat i do budoucna,“ řekl náměstek primátora Aleš Boháč. „Letos je to již naše druhé ocenění od spolku AutoMat. Fungujeme totiž ve dvou rovinách – na externí bázi pro veřejnost a ostravské soutěžící jako městský organizátor výzvy, na interní bázi pak jako firemní organizátor pro zaměstnance magistrátu,“ uvedl Boháč v rámci tiskové konference. A právě za roli firemního organizátora náleží úřadu titul Cyklozaměstnavatel 2023 města Ostravy.
Josef Laža z Městského ateliéru prostorového plánování a architektury města Ostravy (MAPPA) dodal, že data o trasách, která účastnice a účastníci Květnové výzvy nahrávají do systému Do práce na kole (plus data o trasách sdílených kol), pomáhají urbanistům určovat priority a balancovat mezi městskou a turistickou cyklistikou. Mezi nejnovější opatření, která město vybudovalo v letošním roce, patří cyklopřejezd v ulici Opavská a nová cyklostezka Poruba-Vřesina. Za posledních pět let proinvestovala Ostrava v rámci budování cykloinfrastruktury více než 300 milionů korun, přičemž více než ⅓ získala z dotačních fondů. Město má stále velký potenciál rozvíjet cykloinfrakstrukturu ve svém centru, kde dnes prakticky chybí.
V nově zrekonstruované ulici Přemyslovců se budují ochranné cyklopruhy a na žádost rezidentů zavádí maximální povolená rychlost 30 km/h. Celkem 25 milionů korun bylo také letos vynaloženo na rekonstrukci již existující ostravské cykloinfrastruktury. Příští rok to bude dalších 20 milionů. „Chceme dát obyvatelům již dávno ne černé Ostravy možnost dopravovat se i jinak než autem a zlepšovat tak své zdraví a životní prostředí,“ dodal náměstek Boháč, který se sám Květnové výzvy účastní. A právě pravidelný udržitelný pohyb po městě i mezi městy je i smyslem a cílem výzvy Do práce na kole. Do té letošní Květnové se zapojilo více než 25 600 lidí z celé republiky, 2 500 firem a 52 měst.